Lenovo behöver inte betala skadestånd för annonsmjukvaran Superfish

Lenovo behöver inte betala skadestånd för annonsmjukvaran Superfish

Fallet kring mjukvaran Superfish i Lenovos datorer är nu avslutat och fastställer att all mjukvara som förinstalleras på dem måste granskas av tredje part, samt godkännas av användaren.

I början av 2015 uppdagades det att tillverkaren Lenovos bärbara datorer kom med ett förinstallerat annonsprogram kallat Superfish. Detta användes för att injicera reklam i användarens webbläsare, vilket innebar stora säkerhetsrisker då det öppnade upp för olika typer av intrång.

Den amerikanska myndigheten Federal Trade Commission (FTC) skickade kort därefter in en stämningsansökan mot Lenovo och nu meddelar de att de två parterna har nått en överenskommelse. Då det är tillverkarens första överträdelse behöver de inte betala skadestånd, men all mjukvara som installeras på företagets datorer måste granskas av en tredje part under de kommande 20 åren.

Bolaget går även med på att ge tydligare information om mjukvara som samlar in information på något sätt och denna ska framöver inte kunna installeras utan användarens tillåtelse.

Lenovo är dock inte den enda tillverkare som gjort sig skyldig till att installera potentiellt skadlig mjukvara. Kort efter framgick det att även Dell installerat liknande mjukvara på sina bärbara datorer. Detta gällde dock endast för ett fåtal modeller, vilket gjorde att spridningen blev betydligt mindre.

Uppdatering: Lenovo döms även till att betala en bötessumma på 3,5 miljoner USD, motsvarande cirka 28 miljoner kronor.

Kommentarer till artikeln

19 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer