AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda.

Sedan ett antal år tillbaka har både AMD och Nvidia erbjudit användare möjligheten att använda mer än ett grafikkort samtidigt, där de kan samverka för att i teorin ge bättre prestanda. Detta fungerar dock inte alltid smärtfritt, vilket är varför de båda tillverkarna på senare tid lagt allt mindre fokus på funktionen.

Nu meddelar AMD att företagets senaste drivrutin Radeon Software 17.9.2 introducerar stöd för Multi-GPU, tidigare kallat Crossfire, där både Radeon RX Vega 56 och Radeon RX Vega 64 kan köras i en uppsättning om två kort samtidigt.

vega-crossfire.jpg

I samband med detta publicerar även AMD prestandatester gjorda med Radeon RX Vega 64 i singel- och Multi-GPU-uppsättning. I de sex speltitlar som testas uppvisas en prestandaökning i samtliga, där exempelvis Middle-Earth: Shadow of Mordor går från 50 till 91 bildrutor per sekund.

Utöver Multi-GPU-stödet innehåller även drivrutinen stöd och optimeringar för det kommande racingspelet Project Cars 2. Radeon Software 17.9.2 finns tillgänglig att ladda ned nu via AMD:s webbplats samt genom företagets mjukvara.

Kommentarer till artikeln

40 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Micron köper Intels andel i 3D Xpoint-tillverkningen

Minnestekniken 3D Xpoint används i Intels Optane-enheter och är framtagen tillsammans med Micron. Nu köper sistnämnda ut Intel från det gemensamma företaget IM Flash Technologies. Läs mer

148

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

269

Test: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Intel äntrar testlabbet med nionde generationens Core-processorer, denna gång med åtta kärnor under huven och ruskigt höga klockfrekvenser direkt ur kartong. Läs mer

45

Välkommen till SweClockers Meet & Geek i Skellefteå den 9 november!

Det nalkas ännu en medlemsträff för SweClockers gemenskap! Den här gången reser redaktionen norrut till Skellefteå, för att avnjuta en helkväll med god mat, förfriskningar och snack på Stadskällaren. Läs mer

119

Quiz: Datorer i film

Ny vecka betyder nytt quiz på SweClockers, och denna gång handlar det om datorer som figurerat i filmer genom åren. Läs mer

127

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor. Läs mer

31

Nvidia listar Geforce GTX 1060 med 6 GB GDDR5X-minne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1060 från Nvidia finns redan i flera utföranden och på företagets webbsida syns nu ännu en variant, som bestyckas med snabbare grafikminne av GDDR5X-typ. Läs mer

64

Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Dreamhack Winter 2018 närmar sig med stormsteg, och vi är därför nyfikna på att höra om dina bästa LAN-minnen. Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

33

AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Nyligen uppdaterade Principled Technologies sitt test av Core i9-9900K och AMD Ryzen, men enligt AMD finns det fortfarande vissa brister gällande hur dessa har utförts. Läs mer

12

Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Med förbättrad tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser väntas Polaris än en gång fräschas upp, och Asus förbereder nu enligt uppgift grafikkortet Radeon RX 590 ROG Strix. Läs mer

12

Samsung lanserar Galaxy Book 2 med Qualcomm Snapdragon 850

Samsung utmanar Microsoft Surface Pro med sin Galaxy Book 2, en hybriddator med Qualcomm Snapdragon-processor och upp till 20 timmars batteritid. Läs mer

7

Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve vidareutvecklar sin lösning för algoritmbaserad rendering i VR, något som bland annat sänker hårdvarukraven för spel. Läs mer