Visceral Games-anställd: "Stängningen av studion var ett barmhärtighetsmord"

Visceral Games-anställd: "Stängningen av studion var ett barmhärtighetsmord"

Flera tidigare Visceral Games-anställda vittnar nu om en problematisk utveckling av utvecklarens Star Wars-spel, med bland annat för höga ambitioner och brist på resurser.

Tidigare under månaden rapporterades det om att EA stängt ned Dead Space-utvecklaren Visceral Games och därmed även pausat arbetet med studions Star Wars-spel. Enligt EA berodde detta på att utvecklingen inte gick i en riktning som både EA och testare under utvecklingstiden var nöjda med.

Nu har spelsajten Kotaku talat med ett flertal tidigare anställda hos spelutvecklaren, vilka berättar mer om varför studion stängdes ned. Flera vittnar om att spelet var dödfött från början på grund av flera faktorer, bland annat en för ambitiös vision, en svår spelmotor samt brist på resurser.

visceral.png

Konceptskiss från Ragtag med Dodger och hans besättning.

Det spel Visceral Games utvecklade hade namnet Ragtag och var ett linjärt actionäventyr som utspelade sig mellan Star Wars episod IV och episod V. Spelaren skulle ta på sig rollen som Dodger och hans besättning av rymdpirater och bland annat kunna flyga runt i rymden och råna andra skepp.

I think EA gave us too much leeway. If anything, EA should’ve probably canceled this project earlier. I think Söderlund and them were too nice, gave us too many opportunities.

Enligt en tidigare anställd borde projektet ha avslutats tidigare, då problemen var uppenbara tidigt i utvecklingen. En annan berättar att det var ett barmhärtighetsmord att stänga ned studion och att det inte hade något att göra med att det handlade om ett single player-spel.

Ett av de problem EA hade med spelet var att det inte innehöll vad de förväntade sig av ett Star Wars-spel, såsom jediriddare, Kraften och Chewbacca. Ragtag beskrivs som att det mer liknade Uncharted än ett spel i Star Wars-universumet.

Ragtag är ett av flera Star Wars-spel som lagts ned under de senaste åren, där ett av de mest uppmärksammade är Star Wars 1313 som utvecklades av Lucasarts. Även detta var ett single player-fokuserat äventyr, men där spelaren istället tog på sig rollen som prisjägaren Boba Fett.

Kommentarer till artikeln

26 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

Dell avtäcker välvd 49-tumsskärm med IPS och 60 Hz

Dell presenterar sin ultrabreda bildskärm U4919DW, som utmärker sig med en storlek på 49 tum och en upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar. Läs mer

22

AMD "Polaris 30" används i Radeon RX 590 – över 10 procent snabbare än RX 580

Dimman kring Polaris 30 på 12 nanometer skingras i och med en listning i databasen för 3DMark Time Spy, som visar resultat från ett "Radeon RX 590" med högre klockfrekvenser än RX 580. Läs mer

25

Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Enligt spelmoddaren "Kaldaien" beror den höga processorbelastningen i Assassin's Creed: Odyssey inte på kopieringsskydd, utan istället på dålig optimering för PC-plattformen. Läs mer

36

Intel Xeon W-3175X med 28 kärnor utan fastlödd värmespridare

Inom kort släpper Intel en toppmodell av rang med 28 kärnor och stöd för överklockning, men till skillnad från andra nykomlingar använder den fortsatt kylpasta mellan krets och värmespridare. Läs mer

99

Principled Technologies uppdaterar testet av AMD Ryzen och Intel Core i9-9900K

Intel har anklagats för missvisande prestandatester för kommande Coffee Lake Refresh och AMD Ryzen. Nu uppdateras dessa av Principled Technologies, som är företaget bakom testerna. Läs mer

10

TSMC sägs bli ensamma om att tillverka Apples A13-chip

Apple och TSMC har under flera år haft ett nära samarbete, där Apple ofta varit tidigt ute med nya tekniker. För 2019 års A13-krets ser TSMC ut att bli exklusiv kontraktstillverkare. Läs mer

18

Meddelanden får Playstation 4 att krascha – kan kräva återställning

Användare på Reddit rapporterar att deras Playstation 4-konsoler har låst sig efter att de mottagit ett specifikt meddelande. Vissa har fått återställa konsolerna för att lösa felet. Läs mer

I samarbete med Phanteks
103

Stiligare vattenkylning med akrylrör – Frida visar hur det går till

Att bygga egen vattenkylning är något som blir allt vanligare. SweClockers går igenom processen och visar hur det går till för att böja hårda rör för vattenkylning. Läs mer

39

Prestandasiffror för Nvidia Geforce RTX 2070 hittar ut på webben

Lanseringen av Nvidias Geforce RTX 2070 kryper allt närmare och nu syns prestandasiffror för kortet i testet 3DMark Time Spy, som visar på prestanda något över Geforce GTX 1080. Läs mer

25

Fredagspanelen 161: Intel avtäcker Coffee Lake Refresh med felaktiga prestandasiffror

Kontoret svämmar över av hårdvara som snart ska lanseras, men det hindrar inte Jonas och Kenneth från att ta en paus från testandet och riva av en panel om den senaste tidens händelser. Läs mer

83

Test: Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC

Testlabbet får besök av ytterligare ett Geforce RTX 2080-kort – denna gång från Gigabyte. På menyn står modellen Gaming OC, som bjuder på både fabriksöverklockning och rejäl kylare. Läs mer

17

Call of Duty: Black Ops 4 lanserat – hitta medspelare i SweClockers forum

Är du en av många som köpt Call of Duty: Black Ops 4 och letar efter folk att spela med? Dyk då in i forumtråden och gå med i Discord-kanalen där du kan hitta andra likasinnade! Läs mer