Razer Phone är spelorienterad telefon med 120 Hz uppdateringsfrekvens

Razer slår sig in på den mobila marknaden med det nya flaggskeppet Razer Phone, där spel i höga uppdateringsfrekvenser står i centrum.

Amerikanska Razer är sedan länge väletablerade på marknaden för spelinriktad kringutrustning, där möss och tangentbord har varit företagets främsta arena. Under bolagets livstid har de expanderat till allt fler områden, där det mobila segmentet dock har hamnat i skymundan.

Razer_Phone_Framsida.jpg
Razer_Phone_Baksida.jpg

Det förändras nu i och med lanseringen av Razer Phone, som blir en av världens första telefoner med en uppdateringsfrekvens på 120 Hz. Det på en 5,7 tum stor IGZO LCD-panel med en upplösning om 1 440 × 2 560 pixlar, för en total pixeltäthet på 513 PPI.

Utöver det tillämpas även en synkroniseringsteknik vid namn "Ultramotion", som bolaget har utvecklat i samarbete med Qualcomm. Den liknar i mångt och mycket det som AMD FreeSync och Nvidia G-Sync erbjuder för bildskärmar på PC, där grafikprocessorn synkroniseras med uppdateringsfrekvensen för att eliminera tearing och input lag.

Razer_Phone_Snapdragon.PNG
Razer_Phone_Ultramotion.PNG

För att driva pixlarna utrustas telefonen med Qualcomms senaste systemkrets Snapdragon 835, som via mjukvaran "Game Booster" kan modifieras för maximera prestandan för spel vid behov. Detta ska ihop med 8 GB primärminne ge en överlägsen spelprestanda jämfört med konkurrenterna.

Bildupplevelsen är dock inte det enda som står i fokus, utan även ljudupplevelsen lyfts fram som en av telefonens höjdpunkter. Det med hjälp av en medföljande THX-certifierad dongel, som möjliggör anslutningen av hörlurar med ljud i 24-bitars upplösning, samt inbyggda Dolby Atmos-certifierade högtalare.

Totalt utrustas telefonen med tre kameror, där de två på baksidan är på 12 megapixel och den främre på 8 megapixel. Paradnumret för de bakre kamerorna benämns "Seamless Zoom", som automatiskt tar ett foto per kamera och sammansmälter bilderna för en optimal bildkvalitet vid inzoomning.

Razer_Phone_Kamera.PNG

Batteriets kapacitet specificeras till 4 000 mAh, vilket enligt Razer ska räcka för upp till 7 timmars speltid på en laddning. Den blir också världens första telefon att implementera Qualcomms senaste snabbladdningsteknik Quick Charge 4+, som ska kunna ladda batteriet från 0 till 85 procent på en timme.

Razer Phone finns tillgänglig att förbeställa nu för kunder i USA och Europa från Razers webbplats, och levereras världen över från och med den 17 november. Det rekommenderade priset anges till 699 USD, motsvarande cirka 7300 svenska kronor inklusive moms.

Kommentarer till artikeln

89 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Razer släpper grafikkortsdockan Core X Chroma med 700 W nätaggregat

Razer satsar vidare på sina grafikkortsdockor, som kan pressa upp spelprestandan på bärbara datorer vid behov. Nykomlingen stödjer alla moderna grafikkort och får RGB-belysning. Läs mer

21

Gurras dumma frågor om datorchassin – fler avsnitt i nybörjarserien släppta

Alla har vi någon gång varit nybörjare på att bygga datorer, och detta gäller i högsta grad Gustav Höglund som i en ny videoserie ställer frågor till redaktionen. Läs mer

8

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken. Läs mer

127

Vad ska du spela i påskhelgen?

Påsk innebär inte bara ägg, harar och tema Jesus, utan även ett perfekt tillfälle för lite hederligt spelande. Vilken titel tänker du ge dig på? Berätta i forumet! Läs mer

20 ÅR
36

Throwback Thursday – AMD Opteron och arkitekturen "Sledgehammer" fyller 16 år

För 16 år sedan tog AMD upp kampen på allvar med ärkerivalen Intel om servermarknaden, då företaget sjösatte första generationens Opteron-processorer och arkitekturen "Sledgehammer". Läs mer

44

Datorfläktar – Jonas förklarar hur olika anslutningar fungerar

Att styra fläktarna i datorn kan vara något av en djungel beroende på kontakt. SweClockers reder ut hur de vanligaste två kontakterna fungerar och vad det finns för- och nackdelar med dessa. Läs mer

22

Oneplus 7 får skärm med 90 Hz och högre upplösning än tidigare

Skärmen i Oneplus kommande flaggskeppstelefon kan få bildskärm med 90 Hz bilduppdatering, en ovanlig egenskap för telefoner som inte är renodlade speltelefoner. Läs mer

95

Skärmen hos Samsung Galaxy Fold går sönder i händerna på recensenter

Samsung har slagit på stora trumman för den kommande vikbara flaggskeppsmobilen Galaxy Fold. Telefonen får inte den bästa starten då flertalet recensionsexemplar lider av trasiga skärmar. Läs mer

62

Assassin's Creed Unity gratis på Uplay

Efter branden i Notre Dame passar Ubisoft på att ge bort Assassin's Creed Unity. Spelet tar plats i Paris, och den berömda katedralen kan besökas. Läs mer

31

Sony Playstation 5 – Jacob och Andreas pratar om hårdvaran

Nästa generations Playstation är officiell och AMD står ännu en gång för kretsarna. Vad betyder det i praktiken och vad är rimligt att vänta sig av "Playstation 5"? Läs mer

23

Test: Asus ROG Swift XG49VQ – 49-tumsskärm med VA-panel, 144 Hz och Freesync 2 HDR

Asus ROG Swift XG49VQ är den välvda spelskärmen som breder ut sig på skrivbordet med en halv 4K-upplösning, och är därmed en direkt ersättare till att köra med dubbla skärmar. Läs mer

12

Nvidia Geforce GTX 1650 får specifikationer – lanseras 23 april

Allt mer information om Nvidias kommande instegsmodell Geforce GTX 1650 dyker upp på webben. Nu får grafikkortet fullständiga specifikationer och en rekommenderad prislapp. Läs mer