Intäkter från mikrotransaktioner har fördubblats sedan 2012

Intäkter från mikrotransaktioner har fördubblats sedan 2012

Trots högljudd kritik mot fenomenet visar ny statistik att mikrotransaktioner växt mycket de senaste åren, där intäkterna från dessa i free-to-play-spel fördubblats sedan 2012.

Den senaste tiden har det förts mycket diskussioner kring mikrotransaktioner i spel och företeelsens vara eller icke vara. Detta har sin grund i betalningsmodellen i Star Wars: Battlefront II, vilket erbjöd möjligheten att låsa upp större delen av materialet genom loot-lådor som köptes för riktiga pengar.

Enligt ny statistik från undersökningsföretaget Superdata är dock mikrotransaktioner något som väntas fortsätta vara vanligt även framöver. Mellan år 2012 och 2017 har intäkterna från mikrotransaktioner i free-to-play-spel fördubblats, med en ökning från 11 till 22 miljarder USD, motsvarande 91 respektive 182 miljarder kronor.

SuperData-GaaS.png

När det kommer till fullprisspel för konsol och PC är ökningen något mindre och intäkterna har gått från 2 till 5 miljarder USD. Superdata förutspår att detta kommer fortsätta öka framöver för att 2020 uppgå till 25 miljarder USD i free-to-play-titlar och 7 miljarder i fullprisspel.

But EA has a ways to go in fully understanding gamers’ appetites for microtransactions in different games. Activision’s Call of Duty franchise has consistently over-performed EA’s Battlefield in microtransactions by relying on character customization and weapons.

De menar att EA fortfarande har mycket att lära när det kommer till hur mikrotransaktioner bör göras på bästa sätt. Ett exempel som nämns är Activisions Call of Duty, som genomgående tjänat stora summor på köp i spelet genom att fokusera på vapen och kosmetiska föremål.

Kommentarer till artikeln

24 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

AMD spås tredubbla sin marknadsandel till följd av Intels kapacitetsproblem

Investeringsfirman Jefferies förutspår att AMD:s processordivision kan inneha 30 procent av marknaden i framtiden, vilket baseras på Intels rådande problem med att möta efterfrågan. Läs mer

SweClockers prestandaindex för grafikkort är uppdaterat med Nvidias Geforce RTX 2000

I SweClockers prestandaindex figurerar en uppsjö av grafikkort, och nu har tabellerna utökats med värden för Nvidias purfärska Geforce RTX 2000-modeller. Läs mer

39

Spelstudion Telltale Games lägger ned

Spelutvecklaren Telltale Games har bland annat producerat The Wolf Among Us. Nu meddelar företaget att de lägger ned, och 250 anställda sägs upp med omedelbar verkan. Läs mer

91

Helgsnack: Teknik i vardagsrummet

Vi är nyfikna på vad ni har för teknik i vardagsrummet! Har ni sparat farfars LP-skivor eller har ni uppgraderat? Hur ser ni på film? Hur lyssnar ni på musik? Diskutera i forumtråden! Läs mer

39

Snabbtest: Shadow of the Tomb Raider och Forza Horizon 4 Demo på Geforce RTX 2000

Med recensionen av Geforce RTX 2000-korten avklarad passar redaktionen på att smida medan järnet är varmt och bränna av ett snabbtest av två nya och högintressanta speltitlar. Läs mer

91

Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K prislistas hos återförsäljare

I höst väntas Intels nionde generations Core-processorer, där framförallt utökat antal kärnor för toppmodellerna står på menyn. Nu letar sig preliminära prisuppgifter ut på nätet. Läs mer

69

Quiz: Svindyra datorkomponenter och tillbehör

Geforce RTX 2080 Ti är Nvidias dyraste grafikkort på länge, men det är inte den första produkten att hamna i den övre delen av prisskalan. SweClockers bjuder på quiz om dyra datorprylar. Läs mer

11

Intervju med "PuMaH" – forummedlemmen som erbjuder gratis studiehjälp i Göteborg

Efter att ha lagt upp en minst sagt givmild annons om gratis studiehjälp i Göteborg fångas SweClockers-medlemmen "PuMaH" upp för en kort intervju om personen bakom smeknamnet. Läs mer

8

Corsair smygvisar vattenkylningsdelar för egna byggen i ny satsning

Inom kort väntas Corsair lansera sin satsning på lösa vattenkylningsdelar, och redan nu visar tillverkaren upp små glimtar av ett vattenblock för Geforce RTX 2000-serien på sociala medier. Läs mer

27

Samsung skruvar ned prognoserna för efterfrågan på minneskretsar

Efter nedskruvade prognoser för ökningen av efterfrågan på minneskretsar sägs Samsung sänka expansionstakten. Detta i ett försök att hålla tillgången stram och marginalerna höga. Läs mer

62

Fortsatt stort intresse för Geforce RTX 2000-serien hos svenska återförsäljare

SweClockers frågar svenska återförsäljare om försäljningen av Nvidias nya grafikkortserie, och det framgår att intresset fortsatt är stort bland kunderna. Läs mer