Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Försäljningen av fysiska spel går fortfarande starkt, trots att både konsol- och PC-spelare köper mycket digitalt. Karl Slatoff från Take-Two tror dock att dessa snart kommer vara historia.

Domedagsprofetior har länge varit populära, där vissa slagit fel, och andra inte. För bara några år sedan var det vardagsmat att branschvetare och analytiker förutspådde att marknaden för PC-spel snart skulle vara som bortblåst. Det blev aldrig av, utan branschen mår idag bättre än någonsin sett till intäkter.

Pile-of-video-games.jpg

Gamesindustry rapporterar nu att Karl Slatoff, ordförande för spelbolaget Take-Two Interactive, talat under Credit Suisse-konferensen för teknik, media och telekom. En av poängerna som togs upp var att fysiska spel kommer vara ett minne blott inom 5-20 år.

I think over the long-term, it will be 100% [digital]. I just can't predict whether that's five years, 10 years, or 20 years. It's probably less than 20 and maybe more than five, but I think it ultimately gets there. That's the zeitgeist. Things are moving in that direction.

Anledningen uppges främst vara att digitala distributionstjänster blir allt bättre, där exempelvis köp och registrering av konton inte längre är lika krångligt som förut. Slatoff pekar främst på Xbox Live och Playstation Network, sannolikt för att PC-spelare redan köper sina spel främst från digitala tjänster.

Why I think it's a little quicker than people imagined is honestly, Sony and Microsoft have done a really nice job with their services. You've got more people on Xbox Live, more people on PSN, and it helps. The friction is going away at a quicker rate because these platforms have been really well developed, and the consumers love it.

Trots att den digitala spelmarknaden växer starkt så betonar han dock att fysisk försäljning fortsatt är bolagets största marknad, varpå stor fokus läggs på området. Kontentan däremot är att spelarna rör sig allt mer mot digitalt, vilket innebär att den fysiska försäljningen så småningom kommer bli försvinnande liten.

Karl Slatoff rör även vid de kontroversiella loot-lådorna och mikrotransaktionerna under konferensen. Take-Two ser inte loot-lådorna som hasardspel, och anser att om spelbolag ger spelare en bra upplevelse från början och sedan bygger på extra betalt innehåll ovanpå det skapar det störst värde och underhållning.

Kommentarer till artikeln

67 debattinlägg

Skicka en rättelse
33

ARM tar upp kampen mot Intel med processorer för bärbara datorer

Tillverkaren ARM presenterar sina produktplaner för de två kommande åren, och utlovar nya kretsar som ska kunna konkurrera med Intel på marknaden för bärbara datorer. Läs mer

9

Fynda under skolstarten med SweClockers medlemmar och partner

Sommaren lider mot sitt slut och för många väntar studier. Traditionen trogen bjuder SweClockers upp med en specialsida, som samlar både erbjudanden och de bästa tipsen från medlemmarna. Läs mer

34

Galleriet: Prototype1 är avskalat chassi byggt från grunden

Medlemmen "DuRac3ll" visar sin egendesignade och väldisponerade datorlåda Prototype1, med pulverlackad metall som har skurits ut med vattenskärare. Läs mer

47

Amazon vill utmana Youtube med Twitch

Med exklusiva program och profiler vill Amazon ta upp kampen mot Youtube. Företaget uppges bland annat locka med stora summor pengar samt en del av reklamintäkterna från tjänsten. Läs mer

12

Diablo III släpps till Nintendo Switch under 2018 – får exklusiv Ganondorf-rustning

Spelutbudet till Nintendo Switch utökas senare i år i form av Diablo III, vilket kommer med expansionen Reaper of Souls inkluderat samt exklusivt innehåll baserat på The Legend of Zelda. Läs mer

100

Analytiker: "Låga förbokningssiffror för Battlefield V"

Enligt analytikerfirman Cowen är förbokningssiffrorna för Battlefield V låga jämfört med andra speltitlar som släpps under samma period, såsom Red Dead Redemption 2 och nya Call of Duty. Läs mer

63

Intel haussar lansering av grafikkort år 2020

I en ny video skryter Intel om sina integrerade grafikkretsar och använder dessa som ett kvitto för succé år 2020, då bolaget släpper sitt första dedikerade grafikkort på över 20 år. Läs mer

15

Lian Li avtäcker Lancool One – chassi med härdat glas och fokus på luftflöde

Den taiwanesiska tillverkaren Lian Li har breddat chassisortimentet utanför premiumsegmentet och lanserar nu Lancool One, som fokuserar på luftflöde och ett stilrent utseende. Läs mer

15

Star VR avtäcker VR-headset med inbyggd ögonspårning

Under årets upplaga av Siggraph avtäcker Star VR en uppdaterad version av sitt VR-headset, vilket bestyckas med inbyggd ögonspårningsteknik från svenska Tobii. Läs mer

14

Cooler Master lanserar den slutna vattenkylaren Masterliquid ML360R RGB

Välrenommerade Cooler Master utökar Masterliquid-familjen med bolagets första slutna vattenkylare med 360 mm-radiator, som ackompanjeras av en trio RGB-belysta fläktar. Läs mer

26

Samsung Exynos Modem 5100 klarar nedladdningshastighet på 6 Gbit/s

Elektronikjätten Samsung avtäcker nu världens första modem med stöd för senaste snittets 5G-specifikationer, där nedladdningshastighet genom mmWave-tekniken ligger på 6 Gbit/s. Läs mer

47

AMD Ryzen Threadripper 2990WX överklockas till 5,9 GHz på en kärna

Överklockare tar sig an AMD:s senaste processor Ryzen Threadripper 2990WX, och lyckas med hjälp av flytande kväve överklocka denna till 5,9 GHz på en av kärnorna. Läs mer