EA: "Inte säkert att mikrotransaktioner återkommer till Battlefront II"

EA: "Inte säkert att mikrotransaktioner återkommer till Battlefront II"

Efter debaclet kring Star Wars: Battlefront II och titelns mikrotransaktioner stängdes dessa av temporärt. Nu visar det sig att det kan bli en permanent lösning.

Den senaste tiden har Star Wars: Battlefront II varit i blåsväder, efter att spelare rasat mot titelns implementation av mikrotransaktioner. Det gick så långt att EA tillsammans med DICE valde att temporärt stänga av funktionen, där den senare skulle återkomma i uppdaterad form.

bfront_3.JPG

Nu visar det sig att så nödvändigtvis inte är fallet, då en representant från EA i ett investerarsamtal avslöjar att mikrotransaktioner eventuellt inte kommer tillbaka. Det handlar om ekonomichefen Blake Jorgensen, som gav svaret efter en fråga kring hur EA kommer hantera den negativa publiciteten som mikrotransaktionerna orsakat.

Over time we'll address how we will want to bring the MTX either into the game or not and what form we will decide to bring it into. But it's been a great learning experience for us; we consider ourselves a learning organisation. If we're not learning, that means we're failing in some way and we're constantly trying to watch what people do and how they play and listen to them to decide what's the best way to build great games.

Enligt bolaget handlar det om en lärandeprocess, där spelare ger kritik och återkoppling för spelet, varpå EA sedan lyssnar och agerar därefter. Mycket fokus läggs nu på speltitelns system för att nå högre nivåer och låsa upp ny utrustning samt hjältar. Avslutningsvis meddelar Blake Jorgensen att en statusuppdatering för bland annat mikrotransaktionernas framtid är att vänta inom kort.

Clearly we are very focused on listening to the consumer and understanding what the consumer wants and that's evolving constantly. But we're working on improving the progression system. We turned the MTX off as an opportunity to work on the progression system inside the game. We're continuing to do that. I think there's an update this week and again next week.

Star Wars: Battlefront II släpptes den 17 november, och finns tillgängligt till PC/Windows, Xbox One samt Playstation 4.

Kommentarer till artikeln

49 debattinlägg

Skicka en rättelse
16

Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Microsoft meddelar nu att räkenskapsåret 2018 blir ett rekordår för bolaget, där intäkterna överstiger 100 miljarder USD för första gången. Tillväxten är stark på flera områden. Läs mer

12

Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Samsung hade sedan innan öronmärkt 57 miljarder kronor för större produktion av flashminnen, men skjuter nu till mer pengar. Investeringarna för 2019 uppgår till 80 miljarder. Läs mer

10

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester. Läs mer

14

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del. Läs mer

47

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner. Läs mer

30

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning. Läs mer

SweClockers Galleri

Vad passar bättre under ledigheten än att spana in skönheterna till datorbyggen i SweClockers galleri? Svaret år såklart ingenting, så in och kika! Läs mer

20

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data. Läs mer

59

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären. Läs mer

64

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration. Läs mer

1074

Forumet: Vilken var din första dator?

Oavsett om du började med färdigbyggda märkesdatorer eller tog saken i egna händer och byggde en själv, så minns nog många sin första dator. I forumet diskuterar SweClockers medlemmar den första datorn. Läs mer

63

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler. Läs mer