Redaktionen testkör ögonspårning i VR från Tobii på CES 2018

Tobii fortsätter utvecklingen av sin ögonspårningsteknik, där mycket fokus just nu ligger på implementation i VR-headset – något som redaktionen fick prova på under CES 2018.

Det svenska företaget Tobii har de senaste åren arbetat med att implementera sin ögonspårningsteknik för fler användningsområden. Bland dessa syns datorspel, där företaget exempelvis har ett samarbete med Ubisoft för att integrera funktionalitet som gör det möjligt att styra exempelvis kameran med ögonen.

Tobii-Eyetracking-Vive-1.jpg
Tobii-Eyetracking-Vive-2.jpg
Tobii-Eyetracking-Vive-3.jpg

Nästa stora fokusområde är virtuell verklighet, där redaktionen fick möjlighet att prova på den utvecklarenhet som avtäcktes under förra året. Utvecklarenheten baseras kring HTC:s VR-headset Vive, där företaget har monterat sina spårsensorer utmed linserna på enheten.

Genom att använda sig av Tobiis mjukvarugränssnitt kan sedan spel- och applikationsutvecklare implementera stöd för ögonspårning i virtuell verklighet.

Tobii-Eyetracking-Vive-7.jpg

Redaktionen fick testa ett antal demonstrationer av tekniken, där det inledande gav en intressant bild av hur ögonspårning ger ett betydligt mindre stelt intryck i sociala sammanhang när folk möts i virtuell verklighet. Små detaljer som att den virtuella avataren både kan visa var den tittar och även blinka ger en förvånansvärt bättre inlevelse än den klassiska döda blicken vi är vana vid.

Ovanpå detta lades stor vikt vid enklare hantering av gränssnitt och reglage i virtuell verklighet. Där användaren i klassiska scenarion behöver vrida hela huvudet för att peka på något eller sträcka ut handen för att välja ett alternativ i ett meny, räcker det nu istället med att vända blicken mot objektet och sedan göra sitt val med handkontrollen vilandes längs med kroppen.

En annan mycket intressant aspekt av integrerad ögonspårning i VR-headset är renderingstekniken foveated rendering. I praktiken innebär detta att scenen som ritas upp har högre detaljnivå i områden dit användaren tittar, medan områden i periferin kan renderas i en betydligt lägre nivå.

Detta kan potentiellt ge en högre visuell upplevelse ihop med datorer som annars kanske inte håller måttet prestandamässigt.

► Läs alla artiklar från #CES-2018

Tobiis ögonspårning för VR finns idag tillgänglig som en utvecklarenhet som kan köpas genom företaget direkt. De arbetar just nu med ett flertal aktörer med att implementera tekniken i ytterligare VR-headset.

Kommentarer till artikeln

18 debattinlägg

Skicka en rättelse
10

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner. Läs mer

21

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning. Läs mer

SweClockers Galleri

Vad passar bättre under ledigheten än att spana in skönheterna till datorbyggen i SweClockers galleri? Svaret år såklart ingenting, så in och kika! Läs mer

19

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data. Läs mer

57

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären. Läs mer

63

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration. Läs mer

1061

Forumet: Vilken var din första dator?

Oavsett om du började med färdigbyggda märkesdatorer eller tog saken i egna händer och byggde en själv, så minns nog många sin första dator. I forumet diskuterar SweClockers medlemmar den första datorn. Läs mer

61

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler. Läs mer

13

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del. Läs mer

Forumdel: Konsumenträtt

Konsumtion och roliga teknikköp i all ära, ibland går det inte riktigt som planerat. Tur är väl då att SweClockers kunniga medlemmar kan bistå med erfarenhet och hjälp i forumdelen för konsumenrätt! Läs mer

128

Forumet: FläktClockers diskuterar lösningar för att kyla ned hemmet

Värme utan ände och inget regn i sikte är ungefär hur sommaren 2018 kan sammanfattas hittills. SweClockers medlemmar bildar därför FläktClockers, där kreativiteten flödar för att kyla ned hemmet! Läs mer

14

Two Point Hospital får lanseringsdatum och trailer

Efterlängtade Two Point Hospital får nu både lanseringsdatum och trailer, där sjukdomen "kubism" botas med en högst tvivelaktig maskin. Läs mer