Gabe Newell: "Inte medveten om något förvärv av Valve"

Gabe Newell: "Inte medveten om något förvärv av Valve"

För inte så länge sedan framkom det att Microsoft övervägde att förvärva ett större namn på spelmarknaden. Nu säger majoritetsägaren Gabe Newell att det inte blir Valve.

För mindre än en vecka sedan florerade rykten om att Microsoft övervägde ett förvärv av bland annat utgivaren EA, vars meritlista innehåller kända namn som Battlefield och Fifa. Ryktet gjorde även gällande att Valve samt PUBG Corp stod med på listan av intressanta förvärv.

Gabe_No_Buy.PNG

Nu svarar en av grundarna till Valve, Gabe Newell, på ett mail kring spekulationerna. En kund ställer frågan om huruvida ett köp är aktuellt, varpå Gabe Newell kort och gott svarar att han inte är medveten om en sådan affär. Mailet finns publicerat på forumet Resetera.

Valve, bolaget bakom distributionstjänsten Steam och klassiker som Half-Life och Portal, är fortfarande ett privatägt och icke börsnoterat företag. Gabe Newell äger dessutom över 50 procent av bolaget, vilket skulle göra ett förvärv omöjligt utan att ta över hans andelar.

Microsoft har dock ungefär en biljon kronor i kassan i dagsläget, och uppges vara ute efter en större aktör på spelmarknaden. Denna verkar dock inte bli Valve, men vilket bolag det kan tänkas bli, eller om en sådan affär någonsin kommer bli en realitet, är fortfarande okänt.

Kommentarer till artikeln

77 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

Micron köper Intels andel i 3D Xpoint-tillverkningen

Minnestekniken 3D Xpoint används i Intels Optane-enheter och är framtagen tillsammans med Micron. Nu köper sistnämnda ut Intel från det gemensamma företaget IM Flash Technologies. Läs mer

152

Test: MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Arkitekturen Turings duett Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 får sällskap av ett mer rimligt prissatt alternativ. Det har blivit dags att titta närmare på Geforce RTX 2070! Läs mer

271

Test: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Intel äntrar testlabbet med nionde generationens Core-processorer, denna gång med åtta kärnor under huven och ruskigt höga klockfrekvenser direkt ur kartong. Läs mer

46

Välkommen till SweClockers Meet & Geek i Skellefteå den 9 november!

Det nalkas ännu en medlemsträff för SweClockers gemenskap! Den här gången reser redaktionen norrut till Skellefteå, för att avnjuta en helkväll med god mat, förfriskningar och snack på Stadskällaren. Läs mer

120

Quiz: Datorer i film

Ny vecka betyder nytt quiz på SweClockers, och denna gång handlar det om datorer som figurerat i filmer genom åren. Läs mer

127

Google inför licensavgift för telefontillverkare som använder Android

För att kompensera för uteblivna intäkter från Android-enheter avgiftsbelägger nu Google operativsystemet i Europa, där licenskostnaderna kan landa på motsvarande 450 kronor. Läs mer

32

Nvidia listar Geforce GTX 1060 med 6 GB GDDR5X-minne

Mellanklasskortet Geforce GTX 1060 från Nvidia finns redan i flera utföranden och på företagets webbsida syns nu ännu en variant, som bestyckas med snabbare grafikminne av GDDR5X-typ. Läs mer

64

Helgsnack: Vilket är ditt bästa LAN-minne?

Dreamhack Winter 2018 närmar sig med stormsteg, och vi är därför nyfikna på att höra om dina bästa LAN-minnen. Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

33

AMD kritiserar Principled Technologies tester av Core i9-9900K och AMD Ryzen

Nyligen uppdaterade Principled Technologies sitt test av Core i9-9900K och AMD Ryzen, men enligt AMD finns det fortfarande vissa brister gällande hur dessa har utförts. Läs mer

12

Asus sägs förbereda ROG Strix Gaming-modell av kommande Radeon RX 590

Med förbättrad tillverkningsteknik och högre klockfrekvenser väntas Polaris än en gång fräschas upp, och Asus förbereder nu enligt uppgift grafikkortet Radeon RX 590 ROG Strix. Läs mer

12

Samsung lanserar Galaxy Book 2 med Qualcomm Snapdragon 850

Samsung utmanar Microsoft Surface Pro med sin Galaxy Book 2, en hybriddator med Qualcomm Snapdragon-processor och upp till 20 timmars batteritid. Läs mer

7

Valve gör det möjligt för enklare hårdvara att driva VR med Motion Smoothing

Valve vidareutvecklar sin lösning för algoritmbaserad rendering i VR, något som bland annat sänker hårdvarukraven för spel. Läs mer