Genren Battle Royale, som bygger på att ett stort antal spelare slåss i en hela tiden krympande sandlåde-miljö, har sett en exponentiell ökning i popularitet. Titlar i stil med H1Z1 var populära till att börja med, men i samband med att Playerunknown's Battlegrounds (PUBG) hittade ut på Steam Early Access tidigt 2017 tog det verkligen fart.

PUBG har slagit rekord efter rekord, där speltiteln senast uppnådde 3,2 miljoner samtidiga spelare på Steam, långt före andraplatsens DOTA 2 med sina 779 299 spelare. Nu går dock gratisspelet Fortnite om PUBG, med totalt 3,4 miljoner samtidiga spelare vid toppnoteringen.

Fortnite_christmas-min.png

Fortnite utvecklas av välkända Epic Games, med bland annat Unreal Engine och Gears of War på meritlistan. Ursprungligen var speltiteln tänkt att bara vara ett betalspel för upp till fyra spelare som tillsammans skulle överleva mot zombier och bygga förskansningar. I samband med att battle royale-genred tog fart avtäcktes dock ett gratis spelläge i samma anda, vilket nu blivit det mest populära.

Vissa menar på att framgången delvis beror på att spelet i många avseenden upplevs som mer polerat än PUBG. Därutöver skiljer de sig även åt spelmässigt, där Fortnite fokuserar mer på basbyggande. Allt har dock inte varit en dans på rosor, där det skyhöga antalet spelare på kort tid inneburit stora påfrestningar på spelets servrar.

Epic Games nämner bland annat att spelet på grund av belastningen gick ned vid sex separata tillfällen mellan förra lördagen och söndagen. Därutöver ska uppdateringarna för Meltdown och Spectre sedan innan ha försämrat servrarnas prestanda.

Utvecklaren säger sig arbeta flitigt på att åtgärda bekymren, men menar samtidigt på att ökningen från 60 000 samtidiga spelare till 3,4 miljoner inom loppet av ett fåtal månader försvårat arbetet.