Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Nvidia: "Vi är inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort"

Efterfrågan på grafikkort har ökat mycket på senare tid, och Nvidias VD Jen-Hsun Huang berättar nu att de i dagsläget inte är i närheten av att kunna möta den.

Situationen på grafikkortsmarknaden har successivt förvärrats under det senaste året. Detta tillskrivs till stor del det ökade intresset för kryptovalutor såsom Bitcoin och Ethereum, vilket lett till att företag och användare köpt upp stora volymer.

Konsekvensen av det har blivit priser som skjutit i höjden och problem för spelare att få tag på grafikkort. I en intervju med Techcrunch berättar dock Nvidias VD Jen-Hsun Huang att användare som köper grafikkort för brytning av kryptovalutor fortfarande står för en liten del av företagets försäljning.

This still doesn’t change the fact that I’m frustrated so many developers and gamers around the world cannot get access to their Geforces. We have to build a whole lot more. The video supply chain is working really hard, and you know all of our partners are working around the clock. We’ve got to come closer to the demand of the market. And right now, we’re not anywhere near close to that and so we’re just going to have to keep running.

Samtidigt menar Huang att det är frustrerande att många spelare och utvecklare idag har problem med att få tag i Geforce-grafikkort på grund av den dåliga tillgången. Enligt honom är Nvidia i dagsläget inte i närheten av att kunna möta efterfrågan på grafikkort, och att de arbetar hårt för att lösa detta genom att trappa upp tillverkningen.

Det har tidigare talats om att Nvidia arbetar på sin nästa grafikarkitektur, där namnen Turing och Ampere nämnts som troliga alternativ. Företaget själv har dock ännu inte gått ut med någon information kring detta.

Kommentarer till artikeln

90 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temarik skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer