Apple utvecklar egna processorer för bärbara datorer

Apple utvecklar egna processorer för bärbara datorer

Precis som Ipad och Iphone uppges även Apples Mac-datorer få egenutvecklade processorer från företaget. Detta för att möjliggöra mer sömlös integrering över olika operativsystem.

Sedan 2006 har Apple och Intel haft ett samarbete kring processorer för företagets stationära och bärbara datorer. Apple övergav de tidigare PowerPC-processorerna till fördel för Intel, där en av anledningarna var Intel-processorernas bättre prestanda och batteritid.

Enligt uppgift till Bloomberg arbetar nu Apple med att utveckla egna processorer som ska användas i företagets Mac-datorer, och överger därmed Intel. Kretsarna uppges vara i ett tidigt utvecklingsstadium och ska börja användas som tidigast år 2020. Anledningen till bytet sägs vara att företagets produkter ska fungera mer sömlöst med varandra över de olika operativsystemen.

För detta utvecklar de även en ny mjukvaruplattform som ska göra det möjligt att köra Iphone- och Ipad-applikationer på bärbara och stationära Mac-datorer. Denna uppges ha utvecklats under en längre tid och kan lanseras så tidigt som 2018.

Mac är en av de få produkter från företaget som inte använder processorer utvecklade av Apple själva, och en av de positiva konsekvenser som nämns är att de inte blir beroende av Intels produktlanseringar när det kommer till datorer. Varken Intel eller Apple har valt att kommentera på uppgifterna.

Kommentarer till artikeln

60 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temarik skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer