Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Grand Theft Auto V är det mest inkomstbringande spelet någonsin

Rockstars GTA V har dragit in motsvarande 50,3 miljarder kronor sedan lanseringen, vilket gör det till det mest inkomstbringande spelet genom tiderna.

Det har gått cirka fem år sedan utvecklaren Rockstar släppte sin senaste speltitel Grand Theft Auto V, vilken då lanserades för Playstation 3 och Xbox 360. Spelet släpptes ett år senare för Playstation 4 och Xbox One och året därpå för PC/Windows.

Sedan lanseringen har speltiteln fortsatt slå nya försäljningsrekord, och nyligen rapporterades det att det sålts i totalt 90 miljoner exemplar. Enligt Marketwatch har Grand Theft Auto V dragit in totalt 6 miljarder USD, motsvarande 50,3 miljarder kronor, vilket gör det till den mest inkomstbringande underhållningsmedian någonsin.

Detta kan jämföras med filmen Avatar som innehar rekordet för mest inkomstbringande film, med motsvarande cirka 23,5 miljarder kronor. Sett till försäljning ligger det fortfarande efter Minecraft, som sålts i totalt 144 miljoner exemplar.

gtav.JPG

Försäljning uppdelat på plattform.

När försäljningen fördelas på de olika plattformarna är Playstation 3 vinnaren med 32,8 procent, efterföljt av Playstation 4 med 27,4 procent. Sist hamnar PC/Windows, som står för endast 2,1 procent av försäljningen

Kommentarer till artikeln

81 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temarik skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer