Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Efter kritiken kring Star Wars: Battlefront II uttalar sig Electronic Arts Patrick Söderlund om misstagen som begicks, och att utgivaren tar med sig lärdomarna till framtida spel.

När Star Wars: Battlefront II skulle lanseras november 2017 var det många som såg fram emot att det, till skillnad från första, fick en kampanj. Längtan flyttades dock över till irritation och kontroverser kring belöningssystemet kombinerat med mikrotransaktioner, där folkstormen tvingade Electronic Arts att backa från det senare innan lansering.

Sedan dess har spelutgivaren arbetat på ett omarbetat belöningssystem och att implementera mikrotransaktioner, där spelare endast kommer kunna köpa kosmetiska föremål som inte ger "orättvisa" fördelar. I en intervju med The Verge talar Electronic Arts nya chefsdesigner Patrick Söderlund om kontroverserna.

I’d be lying to you if I said that what’s happened with Battlefront and what’s happened with everything surrounding loot boxes and these things haven’t had an effect on EA as a company and an effect on us as management. We can shy away from it and pretend like it didn’t happen, or we can act responsibly and realize that we made some mistakes, and try to rectify those mistakes and learn from them.

I februari framgick att Star Wars: Battlefront II underpresterat och landade väl under säljmålen. I intervjun medger även Söderlund att det är en erfarenhet som påverkat företaget och dess ledning, som han menar tagit till sig av kritiken och försöker lära av sina misstag.

I takt med att spel blivit allt mer komplexa och därmed dyrare att utveckla har fler stora aktörer börjat med mikrotransaktioner och nedladdningsbart innehåll (DLC), då den traditionella modellen med att sälja spel till fullpris inte längre är lönsam. Det här har dock visat sig vara en svår balansgång.

We have taken significant steps as a company to review and understand the mechanics around monetization, loot boxes, and other things in our games before they go to market. For games that come next, for Battlefield or for Anthem, [players have] made it very clear that we can’t afford to make similar mistakes. And we won’t.

anthem_bioware_ea.jpg

Biowares Anthem beräknas släppas i början av år 2019.

Vidare berättar Söderlund att bolaget gjort stora framsteg när det kommer till att förstå hur mikrotransaktioner påverkar spel. Han menar också att Electronic Arts inte har råd att göra om samma misstag med nästa Battlefield och Anthem, Biowares kommande stortitel som av många ses som ett svar på Bungies Destiny-serie.

Intervjun avslutas med att Söderlund erkänner att spelutgivaren tar till sig av kritiken, men att det i slutändan endast är i handling som de kan visa på en förbättring. Han är också ödmjuk inför att kritiken kan komma att blossa upp på nytt, men att Electronic Arts har för avsikt att ta till sig av och lära även av nya misstag.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

12

Battlefield V får öppen beta den 6 september

Den 6 september är det dags för ett öppet betatest av Battlefield V, vilket genomförs på både PC, Xbox One och Playstation 4. Läs mer

14

Valve lanserar strömningstjänsten Steam TV

I samband med Dota 2-turneringen The International 2018 lanserar Valve Steam TV, vilket är företagets tjänst för att strömma spel och turneringar. Läs mer

126

Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Under kvällens presskonferens lade Nvidia stort fokus vid sin teknik RTX, vilken används för hårdvaruaccelererad strålspårning i realtid i spel. Läs mer

28

Nvidias referenskort i Geforce RTX 2000-serien kommer med uppdaterad kylare

De tidigare ryktena visar sig stämma, då de tre grafikkorten i Nvidias Geforce RTX 2000-familj skrotar den gamla referenskylaren och får en ny variant med två fläktar och förbättrad ljudnivå. Läs mer

125

Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Nvidia avslutar sin direktsända konferens med att meddela att företagets nya grafikkort kan förbokas redan nu, och att lanseringen sker den 20 september. Läs mer

288

Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Nvidia presenterar sina senaste grafikkort med arkitekturen Turing, vilka blir del av den nya Geforce RTX 2000-serien. Läs mer

61

Nvidia antyder om prissättning för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Inför avtäckandet av nästa generations Geforce antyder Nvidias VD Jensen Huang om priset för de nya modellerna, vilket blir lägre än tidigare rapporterat. Läs mer

348

Nvidia direktsänder presskonferens för avtäckande av nästa generations Geforce

Grafikjätten Nvidia väntas avtäcka konsumentkort baserade på den nya Turing-arkitekturen inom kort, och klockan 18:00 går startskottet för bolagets direktsända presskonferens. Läs mer

29

Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti från Inno3D på bild

Ytterligare Geforce-modeller från partnertillverkare hittar nu ut på webben, denna gång från Inno3D. Förutom traditionella fläktkylare skymtas även en modell med sluten vattenkylning. Läs mer

44

Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

En av de stora nyheterna med Nvidias nya arkitektur är stöd för strålspårning i realtid, något som Nvidias VD menar kommer innebära ett stort steg framåt för rendering av grafik. Läs mer

129

Netflix testar reklamavbrott mellan serieavsnitt

Ett av de största namnen när det kommer till filmströmning är Netflix. Nu rapporteras att bolaget har testat att avbryta användarnas serietittande med reklam för eget innehåll mellan avsnitten. Läs mer

46

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti med två fläktar i referensutförande letar sig ut på webben

Lanseringen av de Turing-baserade grafikkorten närmar sig och färska bilder på Geforce RTX 2080 Ti skvallrar om att referensmodellen får en ny kylardesign med dubbla fläktar. Läs mer