TSMC går in i produktion på 7 nanometer för nästa generations grafikkort och Iphone

TSMC går in i produktion på 7 nanometer för nästa generations grafikkort och Iphone

Lagom till lanseringen av Apples nästa generations Iphone inleder TSMC storskalig produktion på 7 nanometer, som dessutom ska användas för högpresterande lösningar som grafikkort.

Från att ha varit marknadsdominerande stötte TSMC på patrull när Samsung blev färdig med sin 14-nanometersteknik tidigare än väntat. Detta kontrade TSMC under fjolåret med 10 nanometer som blev en nischad teknik för enstaka aktörer. Nu följer TSMC upp med 7 nanometer som går in i produktion.

Såväl Samsungs 14 nanometer som TSMC:s 16 nanometer blev riktiga storsäljare som många aktörer flockades kring. Detsamma väntas gälla för 7 nanometer från båda aktörer, där TSMC är först ut med att börja tillverka kretsar som senare ska användas i färdiga konsumentprodukter.

Den nya tekniken utlovar stora förbättringar jämfört mot 10 nanometer, med upp till 40 procent bättre energieffektivitet och 37 procent mindre kretsyta med samma transistorantal. Jämfört med TSMC:s 16 nanometer ska 7 nanometer erbjuda motsvarande förbättringar på hela 60 procent sett till energieffektivitet, 70 procent högre transistortäthet och 30 procent bättre prestanda (klockfrekvens).

Under år 2019 ska TSMC introducera andra generationens 7 nanometer (7 nm+), där bolaget i vissa steg i tillverkningen ska börja använda Extreme Ultraviolet Lithography (EUV) för bättre yield och snabbare tillverkning. Samtidigt förfinas tekniken för att erbjuda 10 procent bättre energieffektivitet, ytterligare 17 procent högre transistortäthet samt mer prestanda.

Enligt tidigare rapporter är TSMC ensam leverantör av kretsar på 7 nanometer för Apples nästa generations systemkrets, som förmodas gå under namnet A12. Denna kommer husera i 2018 års upplaga av Iphone som Apple traditionen trogen väntas släppa i september.

Apple är dock inte ensamma om att ta klivet till 7 nanometer, även om bolaget väntas bli en av de första under år 2018. Tekniken ska förutom systemkretsar för telefoner användas för högpresterande lösningar, som grafikkretsar från Nvidia, processorer för servermarknaden och artificiella intelligens.

Källa: Anandtech, Apple Insider

Skicka en rättelse
16

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken. Läs mer

I samarbete med Inet
50

Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Inet ber SweClockers medlemmar om hjälp med att ta fram ett gamingheadset och önskar feedback om form, funktion och finesser. Läs mer

31

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj. Läs mer

30

Xbox Series X bakåtkompatibilitet ger gamla Xbox-spel nya funktioner

Med Xbox Series X växlar Microsoft upp stödet för gamla Xbox-spel, som bjuds på nya funktioner som korta laddningstider och HDR. Läs mer

38

Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Efter ett år på marknaden får enkortsdatorn Raspberry Pi 4 sällskap av en konfiguration med dubblerad mängd primärminne. Läs mer

139

Google Chrome eller Edge – vilken kör ni?

I forumet undrar medlemmen crash om vilken version av Chromium SweClockers använder, Googles eller Microsofts? Läs mer

16

Texas Instruments grafritande miniräknare vattenkyls och överklockas

Youtube-kanalen Linus Tech Tips bestyckar TI–84 Plus med vattenkylning och förhöjd klockfrekvens, som tydligt ökar prestandan. Läs mer

61

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux. Läs mer

28

ARM Cortex-X1 tar upp kampen med AMD och Intel

Med nästa generations kärndesign i Cortex-X1 tar ARM ett rejält kliv framåt, sett till prestanda såväl som fysisk storlek. Läs mer

23

MSI Optix MAG251RX – IPS-gaming i 240 Hz

Full HD och 240 Hz är fullt möjligt även med IPS-teknik vilket MSI visar med sin MAG251RX. En modernare panel gör att du fortfarande får det du förväntar dig av en IPS-skärm. Läs mer

I samarbete med Corsair
22

Det blåser upp till RGB-storm i SweClockers studio

Jonas och Kenneth tar plats i studion för att bygga RGB, som också råkar sitta fast på ett gäng datorkomponenter. Läs mer

13

Google Stadia får stöd för 1440p och utökat spelutbud

Den som möter kraven för 4K-nivån hos strömmande speltjänsten Google Stadia får nu möjligheten att även välja upplösningen 1440p. Läs mer