Rykte: Intel avtäcker grafikkort på CES 2019

Rykte: Intel avtäcker grafikkort på CES 2019

Intels kliv in på grafikkortsmarknaden kan komma mycket tidigare än förutspått. Nu rapporteras att bolaget tillkännager något redan till slutet av året, tätt följt av en skarp lansering på CES 2019.

I samband med att AMD:s grafikchef tog tjänstledigt och senare lämnade företaget för att gå över till ärkerivalen Intel, framgick att den senare hade för avsikt att ge sig in på grafikkortsmarknaden. Rekryteringen skedde mot slutet av år 2017, vilket i praktiken innebär att någon ny arkitektur med Raja Koduri vid rodret skulle dröja åtminstone 4 år.

Det finns dock ingenting som säger att Intel är beroende av ett högprofilerat namn från en konkurrent för att ta fram en arkitektur som kan möta AMD och Nvidia. Nu rapporterar Tweaktown att Intel tagit det sista steget med sin första grafikkrets, vilket kan kunna tolkas som att bolaget har en design färdigställd.

Enligt uppgifterna planerar Intel tillkännage något relaterat till detta i slutet av året, med siktet inställt på en lansering kort efter årsskiftet på elektronikmässan CES i Las Vegas. Vad som inte framgår är huruvida Intels första steg på marknaden sedan Intel 740 har ett fokus på spel eller om det blir ett beräkningskort, som går upp mot Nvidias serier Tesla och Quadro.

Dagens grafikarkitekturer Intel använder som integrerade lösningar i processorer kallas enkelt "Generation" följt av en siffra, som ofta förkortas till exempelvis Gen 9 som används i Skylake, Kaby Lake och Coffee Lake. Den första delen i bolagets helt nya arkitektur tros heta Arctic Sound och uppföljaren till denna Jupiter Sound.

Kommentarer till artikeln

46 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer