Nvidia presenterar kvartalsrapport – ökar vinsten med 145 procent

Nvidia presenterar kvartalsrapport – ökar vinsten med 145 procent

Nvidia går i dagsläget som tåget, där både marknaden för speldatorer och datacenter driver på en ökad efterfrågan. Resultatet blir kraftigt ökad vinst och förbättrad bruttomarginal.

Båda grafikkortstillverkarna AMD och Nvidia har de senaste åren sett en påtaglig ökning av efterfrågan på grafikkort. Detta drivs dels av en större marknad för påkostade speldatorer, men även maskininlärning och grävandet efter kryptovalutor eldar på efterfrågan. Nvidia har tack vare detta åtnjutit stora finansiella framgångar, inte minst under fjärde kvartalet 2017.

Q1 2018

Q4 2017

Q1 2017

Intäkter

$3,2 miljarder

$2,91 miljarder

$1,94 miljarder

Rörelseresultat

$1,3 miljarder

$1,07 miljarder

$554 miljoner

Nettovinst

$1,24 miljarder

$1,12 miljarder

$507 miljoner

Bruttomarginal

64,5%

61,9%

59,4%

I bolagets finansiella rapport för första kvartalet under kalenderåret 2018 visar det sig att framgångarna fortsätter. Höjdpunkterna i rapporten stavas kraftig ökning av både bruttomarginal och nettovinst. Konkret innebär det att förstnämnda ökar från 59,4 procent till 64,5 procent jämfört med samma kvartal året innan, en ökning om 5,1 procentenheter.

Sett till nettovinsten tar denna steget upp från 507 miljoner USD till 1 244 miljoner USD jämfört med första kvartalet 2017. Resultatet innebär att nettovinsten ökar med påtagliga 145 procent. Framgångarna tillskrivs primärt ökad efterfrågan för spel- och datacenter-divisionerna, där intäkterna för dessa vuxit med 68 respektive 71 procent.

För framtiden tror Nvidia på fortsatt starka finanser, där andra kvartalet beräknas bjuda på intäkter omkring 3,1 miljarder USD. Senare under året väntas bolaget lansera nya grafikkort, vilka kan komma att baseras på arkitekturerna Turing och Ampere. Fram tills dess arbetar tillverkaren på att återigen fylla butikshyllorna och möta den stora efterfrågan på grafikkretsar.

Kommentarer till artikeln

24 debattinlägg

Skicka en rättelse
16

Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Microsoft meddelar nu att räkenskapsåret 2018 blir ett rekordår för bolaget, där intäkterna överstiger 100 miljarder USD för första gången. Tillväxten är stark på flera områden. Läs mer

12

Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Samsung hade sedan innan öronmärkt 57 miljarder kronor för större produktion av flashminnen, men skjuter nu till mer pengar. Investeringarna för 2019 uppgår till 80 miljarder. Läs mer

11

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester. Läs mer

14

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del. Läs mer

48

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner. Läs mer

30

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning. Läs mer

SweClockers Galleri

Vad passar bättre under ledigheten än att spana in skönheterna till datorbyggen i SweClockers galleri? Svaret år såklart ingenting, så in och kika! Läs mer

20

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data. Läs mer

59

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären. Läs mer

64

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration. Läs mer

1074

Forumet: Vilken var din första dator?

Oavsett om du började med färdigbyggda märkesdatorer eller tog saken i egna händer och byggde en själv, så minns nog många sin första dator. I forumet diskuterar SweClockers medlemmar den första datorn. Läs mer

63

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler. Läs mer