Både Microsoft och Sony valde att bygga den senaste generationens spelkonsoler runt en kretsuppsättning med AMD-komponenter. Playstation 4 och Xbox One använder båda processorkärnor baserade på AMD:s Jaguar-kärnor, och grafikdelar från Southern Islands-generationen.

Sonys operativsystem i Playstation 4 bygger på Unix-systemet FreeBSD i grunden och kompilering mot hårdvaran sköts via utvecklarramverken LLVM/Clang. Med Playstation 4 och dess Pro-syskon har Sonys ingenjörer bidragit med kodoptimeringar för den Jaguar-baserade processordelen i Playstation 4, och nu har liknande optimeringar dykt upp för AMD:s nya Zen-arkitektur.

PS4_SoC.jpg

Det är tekniksidan Phoronix som har grävt fram bidrag från Sonys chefsutvecklare Simon Pilgrim där LLVM-optimeringarna gäller "znver1"-arkitekturen, vilket kan tolkas som att Sonys val av arkitektur stämmer in på tidigare spekulationer. Dessa gjorde gällande att Playstation 5 ska använda processorkärnor baserade på Zen, medan grafikdelen ska baseras på den kommande Navi-generationen.

Dagens Playstation 4 och Playstation 4 Pro använder båda Jaguar-baserade processorkärnor som körs i olika klockhastigheter. Jaguar togs fram för användning i bärbara datorer och integrerade APU-kretsar, där batterivänlig drift och låg värmeutveckling låg i fokus. Zen-arkitekturen är AMD:s senaste arkitektur med signifikanta framsteg sett till prestanda.

Att Sonys optimeringar till synes anger första generationens Zen-arkitektur behöver inte nödvändigtvis innebära att företaget inte väljer att ta steget till Zen 2-arkitekturen, då denna kompileringsmässigt sannolikt inte tillför drastiska skillnader mot generation ett. Det återstår att se om Sony avslöjar planerna för nästa system i år eller om det ligger längre fram på horisonten.