Nvidia avslöjar uppgraderad Geforce GTX 1050 med 3 GB grafikminne

Nvidia avslöjar uppgraderad Geforce GTX 1050 med 3 GB grafikminne

Trots att Pascal uppges sjunga på sista versen släpper Nvidia fortfarande nya kort i serien. Nu handlar det om en variant av GTX 1050 med mer minne och fler CUDA-kärnor.

Med över två år på nacken har Nvidia med Geforce GTX 1000-serien skapat en riktig långkörare. I sommar väntas dock efterträdaren äntra scenen, sannolikt i form av arkitekturen Turing. Fram till dess är det fortsatt Pascal som gäller, där tillverkaren ännu tjänar goda pengar på nuvarande generation.

1050 3 GB specs.PNG

Därför fortsätter bolaget att avtäcka fler kort baserade på Pascal, varav det senaste återfinns på företagets produktsida för Geforce GTX 1050. Det gäller en ny variant av kortet, med en del förändringar under huven.

Jämfört med ordinarie GTX 1050 går minnesmängden upp med 50 procent till 3 GB, samtidigt som klockfrekvenserna ökar från 1 354 MHz bas- och 1 455 MHz turbofrekvens till 1 392 MHz respektive 1 518 MHz. Minneskretsens hastighet stannar däremot på 7 Gbps, vilket tillsammans med en reducerad minnesbuss från 128 till 96 bitar innebär att bandbredden går från 112 GB/s till 84 GB/s.

Nämnvärt är att nya Geforce GTX 1050 (3 GB) får 768 CUDA-kärnor precis som storebror GTX 1050 Ti, att jämföra med 640 kärnor för ordinarie Geforce GTX 1050 (2 GB). När och om kortet hittar ut i svenska butiker är ännu okänt, vilket även gäller prissättningen.

Kommentarer till artikeln

26 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer