Geforce GTX 780 fyller fem år – vi blickar tillbaka och testar prestandan idag

Geforce GTX 780 fyller fem år – vi blickar tillbaka och testar prestandan idag

Femårsjubilaren Geforce GTX 780 var det första grafikkortet i Nvidias GTX 700-serie och bjöd för sin tid på både skyhög prestanda och överklockningspotential, såväl som en saftig prislapp.

Denna dag för fem år sedan lanserade Nvidia det första kortet i Geforce GTX 700-serien i form av toppmodellen Geforce GTX 780. Kortet efterföljde det föregående årets Geforce GTX 680 och baserades återigen på företagets Kepler-arkitektur – dock denna gång med betydligt större grafikkretsen GK110 under huven.

NVIDIA_GeForce_GTX_780_PCB-Front.jpg

Grafikkretsen GK110 hade sedan tidigare använts i första generationens Titan-kort och skalades här ner ytterligare för att nå en lägre prispunkt. Ställt mot Geforce GTX Titan som levererades med 2 688 CUDA-kärnor hade Geforce GTX 780 två ytterligare avstängda SMX-kluster i grafikprocessorn, vilket gav totalt 2 304 CUDA-kärnor, samtidigt som grafikminnet halverades från 6 GB till 3 GB.

Nvidia kompenserade dock bortfallet av beräkningsenheter med högre klockfrekvenser, vilket i merparten av den tidens spel endast medförde en mindre prestandafördel. Det rörde sig om cirka 10 procent till det dyrare Geforce GTX Titan-kortets fördel ställt mot Geforce GTX 780.

Därtill hade det sistnämnda kortet riktig god överklockningspotential, som i många fall kunde ge en prestandaskjuts på mellan 20 och 30 procent.

IMG_6322.jpg

Något annat som utmärkte Geforce GTX 780 var dess referenskylare som plockades direkt från flaggskeppet Geforce GTX Titan. Denna ångkammarbaserade lösning skulle komma att sätta ribban för Nvidias kyllösningar många år framåt, och används än idag i en något modifierad form ihop med företagets "Founder's Edition"-modeller.

Vid recensionstillfället tilldelades kortet utmärkelsen "Utmärkt produkt" av SweClockers redaktion. Modellen rosades för sin höga prestanda, goda energieffektivitet och välpolerade kyllösning medan nackdelarna belyste främst en vid tiden väldigt hög prislapp om 6 000 kronor.

Hur står sig Geforce GTX 780 idag?

Fem år är lång tid på hårdvarumarknaden, och inte minst när det kommer till grafikkort. Då vår nyfikenhet tog överhanden passar vi på att gräva fram ett Geforce GTX 780 ur gömmorna och köra en runda Battlefield 1 ihop med de aktuella modellerna Geforce GTX 1080 och Geforce GTX 1060.

Även om åldern har tagit ut sin rätt på Geforce GTX 780 prestandamässigt så finns det fortfarande potential att få fullt spelbara siffror i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar med detaljreglaget uppvridet – även om det bör nämnas att modellen är en bra bit efter dagens mellanklassare Geforce GTX 1060. Samtidigt erbjuder Geforce GTX 1080 närmare 118 procent högre prestanda.

Läs SweClockers recension av Nvidia Geforce GTX 780

Vid högre upplösningar, som exempelvis populära 2 560 × 1 440 pixlar tappar dock åldermannen väldigt mycket mark, där den får svårt att hålla uppe flytet. Spelande i 4K UHD är som många kanske kan gissa en ganska dålig idé ihop med Geforce GTX 780, där både minnesmängd och faktisk pixelskyfflarförmåga är något begränsad.

Kommentarer till artikeln

83 debattinlägg

Skicka en rättelse
13

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

15

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

78

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

105

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
24

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

14

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

314

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer