Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Efter att mobilapplikationen Steam Link stoppats av Apple så delgavs ingen vidare förklaring. Nu pekar marknadsföringschefen Phil Schiller ut en rad problemområden.

Tidigt under maj avslöjade Valve en nysatsning på konceptet Steam Link, vilket möjliggör spelströmning från en dator till en uppkopplad skärm. Tidigare krävdes en separat enhet, men nu ska Android- och IOS-enheter kunna strömma innehåll, vilket även innefattar TV-apparater med Android TV.

Kort därefter uppenbarades det att Apple stoppat applikationen från släpp i deras appbutik App Store, trots att den tidigare godkänts. Vid tidpunkten var det oklart exakt var skon klämde, men nu klargör marknadsföringschefen Phil Schiller agerandet via Macrumors.

We care deeply about bringing great games to all of our users on the App Store. We would love for Valve's games and services to be on iOS and AppleTV. Unfortunately, the review team found that Valve's Steam iOS app, as currently submitted, violates a number of guidelines around user generated content, in-app purchases, content codes, etc.

Som det tidigare spekulerats kring verkar det vara åtkomsten till Steams egna tjänster som Apple inte godkänner. Bland annat sägs innehåll skapat av användare, köp i Steams butik och aktiveringskoder helt eller delvis bryta mot Apples riktlinjer.

We've discussed these issues with Valve and will continue to work with them to help bring the Steam experience to iOS and AppleTV in a way that complies with the store's guidelines. We put great effort into creating an App Store that provides the very best experience for everyone.

Avslutningsvis påpekar Schiller att Apple hoppas kunna komma runt detta så att IOS-användare kan nyttja Steams bibliotek och tjänster via Steam Link. När eller om detta sker är dock fortsatt höljt i dunkel.

Kommentarer till artikeln

52 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
3

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

60

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

30

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer