AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

Att arkitekturen Vega inte blev den succé många hoppats på tillskrivs i en ny rapport att AMD valde att prioritera sina resurser på skräddarsydda kretsar istället för dedikerade grafikkort.

När AMD anställde Raja Koduri, som senare bildade Radeon Technologies Group (RTG) hos företaget, fick det stor uppmärksamhet och många hoppades med detta att bolaget inom några år skulle ta på sig ledartröjan. Detta blev inte fallet och istället har Nvidia sedan mer än två år tillbaka fått härja mer eller mindre ostört i de övre prestandasegmenten.

Arkitekturen Polaris lanserades år 2016 och fokus för denna var mellansegmentet, där toppmodellen Radeon RX 480 mer eller mindre matchade Nvidias Geforce GTX 1060. Drygt ett år senare kom Vega, vars flaggskepp Radeon RX Vega 64 med prestanda i linje med GTX 1080 och strömförbrukning väl över GTX 1080 Ti inte nådde upp till de högt ställda utfästelserna.

AMD-Raja-Koduri.jpg

Att AMD hamnat på efterkälken tillskrivs ofta vara ett misslyckande av Raja Koduri, som förra året slutade på AMD och gick till Intel för att leda rivalens satsning på just grafikkort.

Att ansvaret ska läggas på enbart Koduris lederskap är inte en bild som delas av alla medarbetare på AMD och avdelningen RTG, där flera sagt till undertecknad att de ser hans avslut på AMD som en stor förlust.

Nu skriver journalisten och tidigare AMD-anställde Jason Evangelho, som hänvisar till flera anonyma uppgiftslämnare med insyn, på Forbes att anledningen till AMD:s kräftgång handlar om stränga prioriteringar. Ett stort fokus för företaget ligger på verksamheten för skräddarsydda kretsar, Semi-Custom, en satsning som sjösattes av tidigare VD Rory Read och sedermera förvaltats av nuvarande Lisa Su.

Arbetet på nästa generations spelkonsoler från Sony och Microsoft är redan i full gång. Redan nu pekar det mesta mot att AMD står för beräkningskraften för Sonys dito, där Playstation 5 väntas bygga kring processorarkitekturen Zen+ och AMD:s kommande grafikarkitektur Navi på 7 nanometer.

Enligt rapporten ska upp till två tredjedelar av ingenjörerna hos RTG tillägnats utvecklingen av arkitekturen Navi för Sonys kommande Playstation 5. Beslutet ska ha drivits igenom av Lisa Su mot Raja Koduris vilja som ville satsa på grafikkort för spel. Även utvecklingen av AMD:s processorfamilj Ryzen ska ha tagit resurser av RTG, men i vilken omfattning har inte kunnat bekräftas.

Detta ska ha resulterat i att RTG under Raja Koduris ledarskap haft betydligt mindre resurser än han hoppats på för framförallt Vega. Detta ska ha varit starkt bidragande till de många förseningarna längs vägen och inte minst resultatet för de produkter som till slut lanserades.

AMD CES Tech Day_Lisa Su-25.jpg

Medan Navi ser ut att vara en av byggstenarna för Sonys nästa spelkonsol ska arkitekturen också släppas i form av dedikerade grafikkort för datorer. Här talas det dock om att Navi, likt Polaris, har siktet inställt på mellansegmentet och att en eventuell återkomst till prestandatronen dröjer till år 2020 då AMD släpper sin helt nya och ännu icke-namngivna arkitektur.

Kommentar av Jacob Hugosson, chefredaktör på SweClockers:

– Jag känner Jason Evangelho sedan tidigare och pratade med honom innan jag beslöt mig för att skriva om hans reportage, som jag bedömer trovärdigt. Man bör ha i åtanke att många av dessa beslut fattats innan AMD lanserade Ryzen, som varit starkt bidragande till att bolaget återigen går med vinst.

Semi-Custom, eller skräddarsydda kretsar, är ett område med tunna marginaler, men där AMD kan garanteras ett stadigt pengaflöde – speciellt då de knep både Sony Playstation 4 (Pro) och Microsoft Xbox One (S och X). Det är därför rimligt att de lagt stora resurser även på nästa generation, även om det varit på bekostnad av eventuella framgångar på klientsidan.

Kommentarer till artikeln

68 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

EU röstar ja till upphovsrättslagen Artikel 13

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

15

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

75

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

105

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
24

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

14

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

313

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer