Noclip går bakom kulisserna på utvecklingen av Fallout 76

Dokumentären om Bethesdas historia följs upp av en ny del om Fallout 76, där det berättas mer om utvecklingen av spelet samt bekräftas att det får mikrotransaktioner.

Inför årets upplaga av E3-mässan började utvecklaren Bethesda antyda om att en ny del i Fallout-serien var på gång. Detta bekräftades kort därefter då de avtäckte Fallout 76, vilket till skillnad från tidigare delar i spelserien endast har ett online-läge.

I samband med detta publicerade den oberoende filmskaparen Noclip första delen i en dokumentärserie inriktad på Bethesda, där de besökte företagets historia från start till nutid. Detta följs nu upp av en ny del, som lägger fokus på kommande Fallout 76 och utvecklingen av detta.

I dokumentären berättar bland annat spelets utvecklare om de hinder de stött på, då företagets Gamebryo-motor och värld var tvungen att anpassas för att hantera upp till 24 spelare samtidigt. Bethesda har också arbetat mycket med att göra spelet lika kul för en ensam spelare som fyra stycken som arbetar tillsammans.

Det berättas även mer om spelets endgame, som utformats för att kunna spelas om flera gånger och även tillfredsställa spelare som nått de högre nivåerna. Detta går ut på att flera spelare hjälps åt för att lösa pussel och få tillgång till kärnvapenkoder, som används för att attackera områden med atombomber.

Fallout76_CAMP_FULL.jpg
Fallout76_Nuked_FULL.jpg
Fallout76_Park_FULL.jpg
Fallout76_Vault76_FULL.jpg
Fallout76_Vista_FULL.jpg

Detta gör att strålningsnivån i området ökar, vilket gör det möjligt att hitta mer sällsynta föremål och material där. Denna process kan upprepas flera gånger och olika områden har olika föremål.

Förutom rent spelmekaniska element talas det även om mikrotransaktioner och det bekräftas att dessa kommer finnas i spelet. Det handlar endast om kosmetiska föremål, som även kan fås utan att spendera pengar. Enligt Bethesda är mikrotransaktioner något de behöver ha för att kunna erbjuda nedladdningsbart innehåll och uppdateringar, vilka ska vara helt gratis.

Kommentarer till artikeln

23 debattinlägg

Skicka en rättelse
33

Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk. Läs mer

74

SweClockers guide till datorlådor

Går du i uppgraderingstankar efter alla chassinyheter som presenterades på Computex? Missa då inte SweClockers guide till datorlådor, där allt från formfaktorer till funktioner gås igenom. Läs mer

71

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat. Läs mer

25

Playerunknown's Battlegrounds har sålts i 50 miljoner exemplar

Lite mer än ett år efter den ursprungliga lanseringen har Playerunknown's Battlegrounds sålts i 50 miljoner exemplar, något som utvecklarna firar med en temporär prissänkning. Läs mer

102

EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Efter en omröstning går nu Europaparlamentets juridiska utskott vidare med Artikel 13. Denna kan dock fortfarande stoppas om den röstas ned i Europarlamentets plenum den 2–5 juli. Läs mer

25

Hårda ord om Intels marknadsföring skapade diskussion under Computex 2018

Årets jättemässa i Taiwan har sedan länge slagit igen portarna. En blick i backspegeln visar att två nyheter skapade extra mycket diskussion – båda om Intels 28-kärniga processor. Läs mer

85

EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll

I strävan att blidka upphovsrättsinnehavare röstar idag ett av Europaparlamentets juridiska utskott om Artikel 13, som kraftigt skulle begränsa möjligheten att ladda upp innehåll med upphovsrätt. Läs mer

107

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
30

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

16

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

5

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer