Idag är det exakt ett decennium sedan Nvidia lanserade sitt då helt nya flaggskepp Geforce GTX 280 och lillasyskonet GTX 260. Serien tog vid efter Geforce 9000-serien, som i stort bestod av omdöpta grafikkretsar från Geforce 8000-serien och det omåttligt populära grafikkortet 8800 GT.

GeForce_GTX_280_F_1000x580.jpg
GeForce_GTX_280_b_1000x580.jpg
GeForce_GTX_280_bracket_1000x580.jpg

Grafikkretsen GT200 var för sin tid imponerande med 1,4 miljarder transistorer på TSMC:s 65-nanometersteknik, vilket resulterade i en area på enorma 576 mm². Likt tidigare nämnda serier var arkitekturen åter Tesla, som Nvidia förfinat för att ge bättre prestanda vid såväl spelande som generella beräkningar.

Fullskaliga GT200 huserade 240 CUDA-kärnor och hade en massiv minnesbuss på 512 bitar med 1 GB GDDR3-minne. Detta gällde toppmodellen, medan GTX 260 släpptes i det något nedskalade utförandet 192 streamprocessorer med en minnesbuss på 448 bitar och 896 MB GDDR3.

Med lansering befäste Nvidia sin roll som marknadsledare prestandamässigt, men paradoxalt nog fick GTX 280 hård konkurrens från det egna ledet. Grafikkortet 9800 GX2 med två G92-kretsar från 8800 GTS 512 i SLI presterade ofta bättre i spel, drog mindre ström och hade det lägre priset 499 dollar. Prismässigt låg GTX 280 på då skyhöga 649 dollar.

Syskonmodellen GTX 260 för 399 dollar klarade sig generellt bättre. Dominansen kom kort därefter, den 25 juni, att krossas av AMD som introducerade Radeon HD 4870 och HD 4850, som med den signifikant mindre kretsen RV770 på 55 nanometer blev prisvärda alternativ. Det här fick sedermera Nvidia att börja pressa priserna.

AMD:s flaggskepp ATI Radeon HD 4870 placerade sig strax över GTX 260 sett till prestanda, men hade också det lägre priset 299 dollar. Detta tvingade Nvidia att endast månader senare släppa GTX 260 216, där antalet streamprocessorer gick upp från 192 till just 216 stycken.

Resten är som man brukar säga historia och finns att läsa mer om i SweClockers djupdykning i grafikkortens historia.