Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare.

Microsoft har under en längre tid arbetat för att skapa en symbios mellan Xbox och PC, där spelare ska kunna åtnjuta en sömlös spelupplevelse över plattformarna. Det gav sig först uttryck i form av speltjänsten "Games for Windows – Live", där spelare kunde logga in på Xbox Live och i vissa fall även spela direkt med Xbox-spelare.

Men allt var inte guld och gröna skogar. Flera spelare kände ett avsky för tjänsten som ansågs göra ett påträngande övertramp i spelupplevelsen på PC. I en intervju under E3 2018 Coliseum berör Xbox-chefen Phil Spencer det historiska missnöjet och Microsofts visioner för framtiden.

I’d say our early work in our Games for Windows, Xbox Live stuff for Windows was well intentioned, but anybody that's a PC gamer (I play a lot of PC games myself) saw this kind of imposter console work coming over and you can see some of the people who were making decisions there and some of our early efforts were really more console to PC than respecting the PC audience and the things they were looking for.

Han förklarar att trots det välmenande syftet med den tidiga implementationen av Games for Windows låg fokus alltför stort på att migrera Xbox-upplevelsen till PC-spelare. Det medförde vad han kallar bristande respekt mot PC-spelare och deras åsikter om integrationen mellan plattformarna.

Phil-Spencer-Microsoft-Xbox-2.jpg

Vidare förklarar Spencer att det skett ett skifte, där han tar upp integreringen av Discord på Xbox Live som ett exempel i den andra riktningen. Det handlar enligt honom om att identifiera de tjänster och program som betyder mycket på PC och få med dem i ekosystemet.

Avslutningsvis erkänner han en avmattad takt på utvecklingen av den traditionella Xbox-applikationen på PC. Det förklaras av ett mer långsiktigt mål med att få integrationen att kännas mer naturlig för PC-spelare, istället för att experimentera för mycket och hämma upplevelsen.

Kommentarer till artikeln

33 debattinlägg

Skicka en rättelse
4

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester. Läs mer

Forumet: Alla avdelningar om spel

Semester innebär förhoppningsvis gott om tid för spelande, och här finns mycket att tillgå på SweClockers. I forumdelen för spel kan du diskutera det senaste äventyret, eller styra upp en spelsession online med andra medlemmar! Läs mer

58

EU bötfäller Google för konkurrensbrott – rekordnota på 44 miljarder

Trots fjolårets rekordböter på 23,5 miljarder kronor är inte stridsyxan mellan Google och EU begraven. Nu döms Google till ytterligare 44 miljarder kronor i böter. Läs mer

24

No Man's Sky Next får trailer – flerspelarläget släpps skarpt 24 juli

Inom kort lanseras No Man's Sky Next, som lovar att ta spelet närmare vad som utlovades vid släpp. På menyn står ny grafik, ett flerspelarläge och möjligheten att styra armador. Läs mer

22

Galleriet: Mahogany Desk färdigställt – dator inbyggd i skräddarsytt skrivbord

Med åländsk björk och en vision om ett rejält datorbord skred medlemmen Khezan till verket. Resultatet efter fyra år blev ett gediget datorchassi/skrivbord, och nu finns det stiliga bygget att beskåda i galleriet! Läs mer

6

SweClockers bjuder in till Discord – spela med oss i sommarvärmen!

Under sommarledigheten har många förhoppningsvis gott om tid för att diskutera datorhårdvara och beta av spellistan. Hoppa då in i vår Discord för en komplett upplevelse! Läs mer

I samarbete med Asus
36

Asus frågar SweClockers – svara och vinn lyxiga gamingprylar

Vad tycker SweClockers läsare om gamingprylar? Asus ställer frågor och lockar med påkostade tävlingsvinster för den som svarar bäst. Läs mer

15

Samsung konstruerar den första funktionella LPDDR5-kretsen

Högre densitet, lägre strömförbrukning och snabbare hastigheter är att vänta vid skiftet till DDR5-minnen. Nu färdigställer Samsung den första strömsnåla LPDDR5-kretsen. Läs mer

212

Forumet: GlassClockers diskuterar de bästa glassarna i sommarvärmen

Solsting och termometer norr om 30°C innebär förhoppningsvis glass i stora lass! I forumet pågår livliga diskussioner om sommarens bästa glass, in och posta bilder på din favorit! Läs mer

Forumdel: Modifikationer och egna konstruktioner

Många på SweClockers kan sätta ihop komponenter, men vissa tar det steget längre och börjar skräddarsy egna lösningar. Är du sugen på att börja och vill ha hjälp eller inspiration? Spana då in vår forumdel för moddning! Läs mer

90

AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Bolaget QA Consultants har genomfört stabilitetstester på grafikkort från Nvidia och AMD, där deras slutsats är att det sistnämnda har de mest stabila drivrutinerna. Läs mer

9

Forumet: Rösta fram Månadens Galleri för juli 2018

Det är återigen dags för Månadens Galleri, där medlemmarna får rösta om några av de flådigaste gallerierna. Vad sägs om ett hemmasnickrat tangentbord, eller en dator inspirerad av läderläppen? Läs mer