Vid lanseringen år 2013 tog den åttonde generationens konsoler sikte på dåvarande guldstandarden 1920 × 1080 pixlar i bildfrekvensen 60 FPS. Med åren har dock denna standard successivt höjts. Bland annat till följd av den ökade försäljningen av 4K-upplösta TV-apparater, varför Sony och Microsoft sedermera lanserade de snabbare modellerna Playstation 4 Pro samt Xbox One X.

Men att rendera de fyra gånger fler pixlarna gentemot 1080p har visat sig vara problematiskt även på den nya hårdvaran. Nu meddelar AMD:s utvecklare Timothy Lottes i en intervju med tidningen Edge att det helt enkelt beror på en avsaknad av beräkningskraft i både Playstation 4 Pro och Xbox One X.

Enligt utsago krävs det en grafisk beräkningskraft om cirka 7,4 TFLOPS för att rendera 3840 × 2160 pixlar i 30 FPS med en bildkvalitet likt den som återfinns i Playstation 4-titlar. Något som de Polaris-baserade grafikprocessorerna på 4,2 och 6,0 TFLOPS i Playstation 4 Pro respektive Xbox One X inte når upp till.

Project-Scorpio-4.png

I samma veva nämner dock Lottes att det är lite av en förenkling av verkligheten då moderna spel ofta använder sig av tekniker så som checkerboarding, supersampling och temporal reconstruction. Med hjälp av dessa kan spel därför renderas i en något lägre upplösning, medan teknikerna hjälper till att "fylla i" saknade pixlar på ett billigt sätt för grafikprocessorn med god bildkvalitet.

Men det behöver inte vara alltför långt ifrån innan spel i äkta 4K-upplösning blir vardagsmat även på konsol. Sony Playstation 5 väntas lanseras 2019 eller 2020 och då med AMD:s nästa generations grafikarkitektur Navi under huven, vilket bäddar för ett välbehövligt hopp i beräkningskraft för att möta de nya kraven.

Källa: Gamingbolt