Förväntningarna inför Aliens: Colonial Marines var för många skyhöga. Sedan innan hade trailrar och ett ambitiöst demo ytterligare haussat lanseringen, vilken sedermera slutade i ett magplask. Spelet var kraftigt nedgraderat rent grafiskt från tidigare visningar, och buggar med bland annat fiendernas AI var inte alltid nådiga.

I en tråd på forumet Resetera visar det sig nu att en enkel rättstavning i spelets kodbas kan förbättra den artificiella intelligensen. Det är en kodrad som i spelets ini-fil stavas AttachPawnToTeather, men där rätt stavning är AttachPawnToTether.

Alien-Isolation-6.jpg

Efter ändring av koden uppges fienderna nyttja terrängen till sin fördel, samtidigt som de kryper längsmed golvet för att bli ett mindre mål. De försöker även flankera spelaren, och är allmänt kvickare och mer rörliga. Tidigare sprang xenomorferna ofta runt i cirklar på bakbenen och saknade aggressivitet.

Förändringen sägs vara att fienderna innan rättningen inte kunde "haka fast" i de olika zoner spelet är uppbyggt i, varpå en koordinerad attack blev svår att genomföra. Med kodändringen på plats vet istället xenomorferna hur stridsområdet är avgränsat och var dess utgångar finns, vilket ger en påtaglig skillnad.

PCGamer har skapat jämförelsevideor där det snabbt blir tydligt att de blodtörstiga utomjordingarna skruvat upp både målmedvetenheten och aggressiviteten flera snäpp.