Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del.

På senare år har det skett mycket på skärmmarknaden. Från att den största nymodigheten gentemot 1080p-skärmar med TN-panel och 60 Hz var samma skärm fast med 120 Hz finns nu en bred flora av intressanta modeller. Inte minst IPS-modellerna med G-Sync, 165 Hz och 2 560 × 1 440 pixlar har fångat mångas hjärtan.

Utvecklingen stannar dock inte där, och för den mest inbitne entusiasten återfinns numera ordentligt påkostade skärmar med 4K-upplösning, G-Sync HDR, 144 Hz och belysning i 384 individuella zoner. SweClockers egen skärmexpert Thomas Ytterberg har lagt vantarna på Asus ROG Swift PG27UQ med just dessa specifikationer, och i hans test med hittills fem delar har han delat sina tankar. 

Asus 144Hz 4K del 1 tn.jpg

I den första delen packas skärmen upp, och Thomas förklarar vad alla intrikata formuleringar på förpackningen innebär. En del är mest marknadsförings-svammel, men en hel del är också toppmoderna och eftertraktade egenskaper. Bland dessa märks kvantprickar för högre energieffektivitet och större färgrymd enligt standarden DCI-P3, samt local dimming – påkostad belysning i 384 zoner.

Detta för oss till del två, där Thomas kikar närmare på den avancerade bakgrundsbelysningen och eventuell kantblödning. Den zonindelade belysningen imponerar, och producerar minimalt med aura-effekter. Funktionen fungerar därtill bättre än i många påkostade TV-apparater. När det kommer till kantblödning märks en viss sådan av, men den och glow-effekterna är mycket milda ställt mot andra IPS-paneler.

local_dimming_pg28uq_vs_q9f.jpg

Del tre blir en matig sådan, då begränsningarna i Displayport-standarden sätter ordentliga käppar i hjulen för PG27UQ. Då 144 Hz i 4K och 10-bitars färg med HDR kräver mer bandbredd än Displayport kan leverera måste användare kompromissa. Den som vill behålla full bildkvalitet måste gå ned till 98 Hz, annars gäller 120 Hz utan HDR.

För den som vill köra skärmen i full upplösning och 144 Hz blir det allt mer knivigt. Här behöver användare köra en YCbCr-signal med subsamplade färger, vilket konkret innebär reducerad färginformation, och följaktligen knasig bild. För att komma runt detta krävs en högre pixelklocka och en ny kabelstandard, något som inte kommer den närmaste tiden.

Den fjärde delen tar ett helhetsgrepp på hur skärmen är att använda. Thomas konstaterar nöjt att skärmen och särskilt HDR-funktionen är alldeles enastående, där ingen konsumentskärm kan stå sig mot modellen i dagsläget. HDR fungerar som väntat i praktiken, istället för att bara se bra ut på papperet. Resultatet är slagkraftiga HDR-klipp, där det snabbt märks om HDR är på eller ej.

pg27uq_del4_ingress.jpg

En viss brasklapp återfinns dock för den som valt att köra med 98 Hz, där videoklipp upplevs som hackiga på grund av den ojämna uppdateringsfrekvensen. Nämnvärt är även att skärmen kräver att användare uppdaterar sin Displayport-firmware, åtminstone om stöd för Nvidias G-Sync HDR eftertraktas.

Den femte och senaste delen innehåller bland annat information om ny mjukvara till skärmen, samt svar på en rad frågor. Tidigare hade skärmen problem med för mörk bild vid subsampling och YCbCr-signal, något som Asus nu jobbar på att åtgärda med en kommande uppdatering.

Några dagar innan del fem publicerades framkom det även att modulen som driver G-Sync HDR i skärmen inte är en billig historia. Totalt 5 500 kronor sägs den lägga till på priset. Thomas menar dock på att detta är ett fullt rimligt pris för en så skräddarsydd FPGA-lösning, med tanke på att vanliga kretsar som kan driva paneler i 4K och 144 Hz inte finns.

pg27uq_del5_ingress.jpg

Nämnvärt är att kretsen bestyckats med en fläkt, vilken kan uppfattas under användning. Prisnivåerna för skärmens olika komponenter uppskattas till följande:

  • G-Sync HDR-FPGA: ca 5 500 kr

  • 4K/144 Hz-panel: ca 12 500 kronor

  • 384-zoners FALD: ca 7 000 kronor

Bandbreddsproblematiken får sig även en genomgång, där Digital Stream Compression (DSC), tagits upp som alternativ. Thomas ställer sig dock frågande till detta i praktiken, då DSC är framtagen för att vara visuellt acceptabel för stillbildsfoto och skrivbordsgrafik, inte spelande i 144 Hz.

Inte heller HDMI 2.1 är en klockren lösning, då tekniken fortfarande saknar den bandbredd som krävs för HDR, 4K och 144 Hz. Dessutom är specifikationen pinfärsk, varför färdiga kretsar väntas vara år bort. Slutligen döms även dubbla Displayport ut, inte minst på grund av problemen redan vid enkel grafik och 60 Hz.

Framöver kommer Thomas och SweClockers återigen grotta ned sig i Asus ROG Swift PG27UQ, där ett omdöme och slutlig sammanfattning är att vänta i testets sjätte del någon gång under augusti månad. Vid samma tidpunkt väntas även uppdaterad mjukvara finnas tillgänglig.

Delar i testet av Asus ROG Swift PG27UQ:

Detta är ett pågående test av Asus premiumskärm ROG Swift PG27UQ, som är bland de första att kombinera egenskaperna högkvalitativ 4K UHD-panel, 144 Hz med Nvidia G-Sync och stöd för HDR.

Kommentarer till artikeln

23 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Retrocember Live klockan 13:30 – direktsänd kavalkad av spelkonsoler från förr

Retroduon Andreas Eklöv och Jonas Åkered tar plats i studion för en direktsänd tillbakablick på spel och konsoler vi minns från det glada 90-talet. Läs mer

Kingston Hyperx tävlar ut RGB-belyst SSD och sänker priset under tredje advent

Bakom julkalenderns sextonde lucka återfinns lagring i stora lass, där både tävling och erbjudande innefattar RGB-belysta SSD-enheter ifrån Kingston. Här gäller 480 GB till nedsatt pris, medan vinnaren kammar hem dubbla kapaciteten – 960 GB. Läs mer

2

Testpilot: Chieftec Scorpion II – rymligt chassi med påkostad RGB-belysning

I Chieftec Scorpion II skapar härdat glas och fyra RGB-belysta fläktar ett samspel som resulterar i ett iögonfallande chassi. Testpiloten Björn Endre kikar närmare. Läs mer

62

SweClockers Juldator 2018 – tillbaka till temat prisvärdhet

Innan tomten klämmer sig ned i skorstenen är det dags att avrunda 2018 med flaggan i topp. Här är SweClockers Juldator – en lagom maskin för dig som ska bygga ditt första system. Läs mer

26

Intel avlastar produktion på 14 nanometer med nya styrkretsen B365 på 22 nanometer

Framtida arkitekturer från Intel har varit på tapeten de senaste dagarna och samtidigt har bolaget i tysthet släppt en ny styrkrets för Coffee Lake, som tillverkas på en äldre nod. Läs mer

46

Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Nyheterna kring butiker för speldistribution haglar tätt, och Discord meddelar nu att bolagets butik under 2019 utökas med ett nytt publiceringssystem samt en lägre avgift för utgivare. Läs mer

112

Forumet: Sätt ihop en värstingdator från millennieskiftet

Nostalgin flödar i forumet när det diskuteras komponenter som var relevanta för 20 år sedan. Hur skulle din drömdator från slutet av år 1999 se ut? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

36

Logitechs mjukvara gör att datorer kan styras med kommandon från webben

Googles Project Zero varnar för ett säkerhetshål i Logitechs mjukvara, vilket gör det möjligt för angripare att skicka tangentbordskommandon till användares datorer över webben. Läs mer

32

Quiz: SweClockers quiz från Dreamhack Winter 2018

Under Dreamhack Winter 2018 bjöd SweClockers på en quiz för alla som besökte montern under mässan. Nu får även de som inte var på plats möjlighet att göra den. Läs mer

53

Mysteriet på Greveholm-spelet från 1997 kan släppas i nyutgåva

Originalskaparna av Mysteriet på Greveholm-spelet påbörjar nu en kampanj på Kickstarter, där de vill samla in pengar för att släppa en nyutgåva av speltiteln. Läs mer

29

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest. Läs mer

42

Day Z lanseras skarpt efter fem år i Early Access

Efter en lång tid i Early Access lanseras nu den tidigare Arma 2-modden Day Z i en första skarp fristående version. Spelet blir även gratis att pröva på fram till den 17 december. Läs mer