Quake Champions får slutgiltig betalmodell – blir gratisspel

Quake Champions får slutgiltig betalmodell – blir gratisspel

I samband med Quake Con avslöjar Bethesda att arena-shootern Quake Champions permanent blir ett gratisspel. Pengarna dras istället in från försäljning av karaktärer.

Det första Quake-spelet släpptes 1996 av Id Software, och kring millennieskiftet släpptes en rad uppföljare i form av bland annat Quake II och Quake III Arena. Från ettan till tvåan byttes handling och universum ut, men kvar var spelmotorn Id Tech. Spelen var först ut med Id Softwares senaste grafikmotor, innan den licensierades till andra utvecklare.

På senare år har serien fallit allt mer i glömska, men under 2016 avtäcktes arena-shootern Quake Champions. Sedan dess har detaljer om prissättning varierat, men nu avslöjar utvecklaren på spelets officiella webbplats att titeln kommer bli helt gratis att spela. Tidigare fanns en gratis testversion att ladda hem, som spelare senare skulle få behålla om de laddat ned den inom ett visst tidsspann.

Spelmekaniskt hämtar Quake Champions element från seriens tidigare delar. Här märks arena-baserad action, där snabba reflexer och god lokalkännedom är av yttersta vikt. Därutöver är spelet PC-exklusivt, och bjuder på en rad karaktärer från andra Bethesda-spel, där alla kommer med unika färdigheter.

Quake Champions finns att ladda hem på spelklienterna Steam eller Bethesda.net, där titeln för närvarande fortfarande befinner sig i Early Access-stadiet. Sett till intäktsmodellen baseras denna nu istället på att spelare kan köpa ett paket innehållandes alla nuvarande och kommande karaktärer, samtidigt som det även ger möjligheten att skapa skräddarsydda matcher.

Kommentarer till artikeln

27 debattinlägg

Skicka en rättelse
26

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

22

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

5

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

11

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

108

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

104

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

92

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

100

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer

24

Kom och häng i SweClockers och AOC Gamings monter på Dreamhack Winter 2018

Om två veckor är det dags för nästa upplaga av Dreamhack, och SweClockers är självklart på plats med egen monter och en uppsjö av aktiviter. Läs mer

51

Intel fortsätter skala ned leveranser av processorer till datortillverkare

På grund av kapacitetsproblem på 14 nanometer uppges Intel fortsätta minska leveranser av processorer till tillverkare av färdigbyggda system, och problemen väntas fortsätta under 2019. Läs mer

228

Battlefield V multiplayer med ray tracing – redaktionens första intryck

Med den efterlängtade uppdateringen som aktiverar DirectX Raytracing i Battlefield V på plats passar redaktionen på att dela med sig av både första intryck och en omgång prestandasiffror. Läs mer