Under 2017 års upplaga av Dota 2-turneringen The International avtäckte Valve Artifact, vilket är ett samlarkortspel i samma anda som Hearthstone men baseras på Dota-världen. Spelet blir Valves första på över fem år och planeras att släppas i november 2018, med ett stängt betatest innan dess.

I en intervju med IGN berättar Artifact-utvecklaren Brandon Reinhart att nu har nått en punkt där de återigen är redo att investera i och satsa på spel igen. Enligt honom har mycket av det arbete Valve gjort det senaste åren varit mer bakom kulisserna och inte synts så mycket utåt.

A bunch of investment we've done over the past few years hasn't really been exceptionally visible to customers playing our games. We spent a lot of time improving customer service on Steam [...] Now we're in a place where we're able to, as a company, invest and focus a lot more on games again. The answer to ‘you're just sitting on your butts, sitting on a pile of money, swimming around the gold vault,’ is to not actually do that. To deliver a bunch of high quality games that show we're actually working really hard.

Bland annat har Valve arbetat med att förbättra Steams kundtjänst, något som tagit upp mycket tid. Under 2017 började företaget publicera statistik kring kundtjänstärenden, vilken visade att de fick in 75 000 ärenden varje dag och tusentals låg obesvarade hela tiden.

Reinharts uttalande styrker det Valves VD Gabe Newell sa tidigare under året, då han bekräftade att bolaget har flera speltitlar på gång. Efter Artifact i november väntas In the Valley of Gods stå näst på tur, då Valve förvärvade utvecklarna Campo Santo tidigare under året.