Cyberpunk 2077 använder kraftigt förbättrad spelmotor jämfört med The Witcher 3

I intervjuer med spelmagasinet Edge talar utvecklaren CD Projekt Red om utvecklingen av Cyberpunk 2077, och berättar bland annat att de arbetat mycket med att förbättra spelmotorn.

På årets E3-mässa bröt utvecklaren CD Projekt Red den fem års långa tystnaden och visade för första gången sitt kommande actionrollspel Cyberpunk 2077 för medier på plats. Samma inspelade demosekvens släpptes även senare för allmän beskådan, med totalt 48 minuter gameplay.

För sitt senaste nummer har spelmagasinet Edge valt att pryda sitt omslag med just Cyberpunk 2077 och har intervjuat flera av de utvecklare som arbetar med speltiteln. I dessa avslöjas det mer detaljer kring arbete med utvecklingen och bland annat hur framgångarna med The Witcher 3 har format Cyberpunk 2077.

It gave us a sense of safety in our own skills. Our environment artists are populating a level with the assets, and they are not afraid of testing out new things. This is exactly what we need to stay open to because personally, I believe The Witcher turned out that good – and why Cyberpunk will turn out really good because we aren’t afraid of change.

Enligt spelets producent Richard Borzymowski gav The Witcher 3 dem starkare förtroende på sig själva, vilket gjorde att de kände att de kunde pröva mer nya saker med sin kommande speltitel. På grund av detta är de säkra på att även Cyberpunk 2077 kommer bli en succé.

We have a completely new animation system, and we completely changed the approach to handling animations. [...] Another thing is simply our engine, which we decided to push far while still working hard on optimisation to make sure the game will run on current-gen consoles. It’s a completely new way – I would say almost every single department went through this kind of evolution.

Sett till det tekniska och grafiska har det skett en utveckling på flera fronter, och enligt chefsanimatören Maciej Pietras använder spelet ett helt nytt system för animationer som ska hjälpa till att göra världen mer levande. De har även arbetat mycket med motorn och förbättrat den, samtidigt som de lagt mycket tid på prestandaoptimeringar och att spelet fungerar bra på dagens spelkonsoler.

Cyberpunk 2077 har ännu inte fått något lanseringsdatum, men tidiga spekulationer talar för en lansering år 2020 som tidigast för PC, Xbox One och Playstation 4.

Källa: Wccftech, Segmentnext

8

EU röstar ned kompromiss kring Artikel 11 och 13 – trilogmöte skjuts upp

Det föreslagna upphovsrättsdirektivet som ordförandelandet Rumänien presenterat har röstats ned. Nu ska ett nytt utkast förberedas innan Europaparlamentet kan ta ställning. Läs mer

5

Star Control: Origins åter på Steam efter rättighetstvist

Efter att ett rättighetsanspråk från de ursprungliga skaparna lämnats in så togs Star Control: Origins ned från GOG och Steam. Nu är titeln tillbaka hos sistnämnda. Läs mer

5

Fredagspanelen 167: Geforce RTX 2060, Radeon VII och nyheter från CES 2019

Det är dags för årets första fredagspanel och med CES-mässan i backspegeln finns det mycket för Jacob och Jonas att prata om, däribland Geforce RTX 2060 och AMD:s kommande Radeon VII. Läs mer

26

De stora processornyheterna från CES 2019

Efter att dammet från CES lagt sig passar SweClockers på att sammanfatta de största processornyheterna från mässan, såsom AMD:s Ryzen 3000-serie och Intel Ice Lake för bärbara. Läs mer

56

Intel Core i9-9990XE är X299-processor med fjorton kärnor och turbofrekvens om 5,0 GHz

Inom kort utökas HEDT-plattformen X299 med Intel Core i9-9990XE, som bjuder på en turbofrekvens om 5,0 GHz över fjorton kärnor. Intel meddelar dock att försäljning till konsumenter inte är aktuellt. Läs mer

39

Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile december 2019

Mjukvarujätten Microsoft meddelar nu att bolagets satsning på mobiltelefoner blir ett avslutat kapitel den 10 december 2019, då de sista säkerhetsuppdateringarna släpps. Läs mer

28

Testpilot: AOC Agon AG273QCX – gamingskärm med AMD Freesync och 144 Hz

Testpilot Björn Höjing tar en närmare titt på AOC:s senaste 27-tumsskärm, med välvd VA-panel och 144 Hz ackompanjerat av AMD Freesync. Läs mer

29

Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Demot till 22 år gamla Quake II uppdateras av en entusiast, som implementerar stöd för realistisk ljussättning med hjälp av path tracing. Läs mer

146

Forumet: Vad är tanken bakom caps lock?

Medlemmen "crew seven" funderar kring caps lock och andra sällan använda tangenter. Har du funderat över samma sak eller använder du rentav caps lock? Gå in i tråden! Läs mer

20

Cooler Master lanserar spelmus med styrkors och OLED-panel

Cooler Master presenterar sin spelmus MM830, som bland annat särskiljer sig genom ett styrkors på pekdonets vänstra sida. Läs mer

93

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

15

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer