Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Enligt spelmoddaren "Kaldaien" beror den höga processorbelastningen i Assassin's Creed: Odyssey inte på kopieringsskydd, utan istället på dålig optimering för PC-plattformen.

Nyligen lanserade Ubisoft Assassin's Creed: Odyssey, som är den senaste delen i den långlivade Assassin's Creed-serien. Spelet har mötts av god kritik från såväl spelare som medier, däribland FZ som delade ut betyget 4 av 5 och hyllade det för en stor värld fylld av aktiviteter.

När SweClockers gjorde ett snabbtest med speltiteln för att se hur det presterar på PC noterades ovanligt hög belastning på processorn för både AMD- och Intel-systemet. Många spekulerade kring att det berodde på flera lager av kopieringsskydd, något som spelmoddaren "Kaldaien" menar inte stämmer.

Ubisoft needs to work on some kind of hysteresis and rate control in their resource manager; it is not DRM contrary to popular belief that causes high CPU load on PC, but insane driver overhead caused by really naïve resource management for such a vast open-world game.

It should be easily fixable. Clearly the dev. team focuses on consoles because there appears to be no consideration given to the significantly higher throughput of PC storage devices such as my NVMe SSDs in RAID0. The faster your disk is and the more CPU cores you have, the more of an unpredictable performance nightmare this all becomes.

Enligt "Kaldaien" beror det istället på dålig optimering då resurshanteringen i motorn är bristfällig. Spelelement, såsom texturer och annat, kan laddas in och dumpas flera hundra tusen gånger under en timmes spelande. Samma textur kan även laddas in flera gånger vilket använder mycket av processorns resurser i onödan.

Mycket tyder även på att fokus lagts på konsol, då användare som har en SSD-enhet påverkas mer än de som har en vanlig mekanisk hårddisk. Detta troligen då fler element kan laddas in och dumpas på kortare tid. Det uppges även finnas en bugg som gör att spelet inte fungerar korrekt med AMD Ryzen-processorer, då större delen av lasten läggs på en av kärnorna.

Detta kan förklara de resultat som uppvisades i SweClockers test, där AMD-systemet gav sämre resultat i samtliga upplösningar. Enligt "Kaldaien" är problemen relativt enkla att åtgärda och denne har själv släppt en modd som åtgärdar flera av dessa.

Nämnvärt är att "Kaldaien" tidigare varit positivt inställd till kopieringsskydd såsom Denuvo, något som denne även nu kritiseras för. En av personens tidigare moddar för Nier: Automata blockerade exempelvis användare som laddat ned spelet olagligt från att använda modden.

Kommentarer till artikeln

41 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med Komplett
17

Tävling: Berätta om ditt bästa LAN-minne och vinn biljetter till Dreamhack Winter 2018

Nostalgin flödar inför årets Dreamhack Winter. För dig som vill besöka datorfestivalen bjuder Komplett upp med en tävling, där dina bästa LAN-minnen kan ge inträdesbiljetter. Läs mer

15

Ray tracing i Battlefield V – vi följer upp redaktionens tester

Efter förra veckans testkavalkad av ray tracing ihop med Battlefield V passar Emil och Jonas på att sammanfatta resultaten och sia om teknikens framtid. Läs mer

22

Valve upphör med tillverkningen av Steam Link

Valve meddelar att Steam Link sålt slut och att de upphör med tillverkningen av den. Den mjukvara och hårdvara som finns kommer dock fortsatt stödjas av företaget. Läs mer

39

Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Minskat intresse för kryptovalutor och amerikanska handelstullar mot Kina väntas få konsekvenser för komponentmarknaden, med lägre efterfrågan och ökade priser i vissa segment. Läs mer

Battlefield V släpps för alla idag – diskutera och hitta medspelare i SweClockers forum

Idag, den 20 november, släpps Battlefield V på riktigt. Vill du diskutera spelet eller hitta likasinnade att spela med? Dyk då in i den dedikerade forumdelen! Läs mer

52

Kinesiska myndigheter uppges ha bevis på kartellbildning bland minnestillverkare

Kinesiska myndigheter har gjort framsteg i sin utredning av minnestillverkare, där de hävdar att de hittat bevis på kartellverksamhet mellan företagen. Läs mer

17

Google utvecklar HTTP-over-QUIC – efterträdare till internetprotokollet HTTP

I jakten på optimering utvecklar Google HTTP-over-QUIC – Ett UDP-baserat internetprotokoll som utlovar högre hastighet och säkerhet än nuvarande HTTP-protokoll med TCP i grunden. Läs mer

24

Kenneth och datorlådan – ett drama i flera delar

Kenneth har väntat, längtat och trånat efter ett nytt chassi sedan dinosaurierna vandrade på jorden. Nu är det äntligen dags – eller? Läs mer

I samarbete med AOC
14

Klumpig medlem vinner gamingskärmen C24G1 från AOC

I AOC:s senaste tävling ombads SweClockers medlemmar att dela med sig av sina klumpigaste ögonblick, och nu har en olycksfågel valts ut att kamma hem en splitter ny gamingskärm. Läs mer

45

Valves debutspel Half-Life fyller 20 år

Idag är det 20 år sedan Valve lanserade Half-Life, vilket blev startskottet på företagets framgångar och lade grunden för moderna förstapersonsskjutare. Läs mer