Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Spelserien med Agent 47 i huvudrollen har utökats med ytterligare en del, och nu meddelas att det inbyggda kopieringsskyddet från Denuvo knäckts redan innan lansering på bred front.

Många spelutvecklare applicerar någon form av kopieringsskydd på sin speltitlar, för att försvåra piratkopiering under spelets första tid på marknaden. Denuvo är ett skydd som flera gånger har varit på tapeten, bland annat då det kopplats till en märkbar prestandasänkning för spel såsom Tekken 7. För många stora speltitlar har Denuvo även knäckts ett fåtal dagar efter lanseringen.

Nu rapporteras att kopieringsskyddet återigen har kringgåtts, och denna gång gäller det Hitman 2 från spelutvecklaren IO Interactive. Den senaste delen i serien om lönnmördaren Agent 47 släpps på bred front den 13 november och hackare har därmed tagit sig förbi kopieringsskyddet innan den officiella lanseringen.

Diskutera Hitman 2 och andra actionspel i forumet!

För den som förbokat specialutgåvan av Hitman 2 har titeln funnits tillgänglig sedan den 9 november, och redan dagen därpå meddelades att skyddet knäckts. Spelet är bestyckat med den senaste utgåvan av Denuvo med versionsnummer 5.3, men enligt uppgift kunde denna kringgås med samma metoder som användes för exempelvis Final Fanatasy XV, som släpptes i mars 2018.

The most critical part of the release cycle is the first 14 days as the majority of activations occur during this period. For highly anticipated titles, this could include up to 80% of sales, 50% of which are within the first four days.

I ett pressmeddelande tidigare i november förklarade Denuvos ägare Irdeto vikten av att skydda spel mot piratkopiering, och menade att den största andelen exemplar säljs under de första fjorton dagarna. För efterlängtade titlar kan så mycket som hälften av den totala försäljningen äga rum de första fyra dagarna.

Hitman 2 finns från och med den 13 oktober tillgängligt för Sonys Playstation 4, Microsofts Xbox One samt PC/Windows.

Källa: Arstechnica

Kommentarer till artikeln

35 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

10

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

28

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

65

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

58

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

136

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
39

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

60

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

34

Forumet: Vad vill du se i ”Så fungerar” om smarta hem?

Serien "Så fungerar" har blivit ett stående inslag på SweClockers, med många ämnen att ta upp. Nu vill vi ha din åsikt om vad du skulle vilja se i ett avsnitt om smarta hemmet. Gå in i tråden och dela med dig! Läs mer

32

FZ recenserar Far Cry: New Dawn – underhållande action i slarvig förpackning

Ubisofts långlivade spelserie Far Cry utökas snart med ytterligare en del, som återigen bjuder på äventyr och skottlossning i Hope County. Syskonsajten FZ har tagit tempen på speltiteln. Läs mer