Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt.

Under det senaste året har det talats mycket om lootlådor och mikrotransaktioner i spel, ett fenomen som blivit allt vanligare i moderna speltitlar. I vissa fall har det gått så långt att det lett till ny lagstiftning, där Nederländerna började klassa lootlådor i vissa spel som hasardspel (eng. gambling).

Diskussionen kring detta har på senare tid tonats ned, men ämnet är fortfarande väldigt omtalat. I ett inlägg på Steams användarforum svarar en representant för utgivaren Ubisoft på kritiken angående att kommande Trials Rising får mikrotransaktioner. Enligt denne finns det positiva sidor av mikrotransaktioner, då de gör det möjligt för utvecklaren att satsa mer pengar på kommande spel.

As has been pointed out, these loot crates are purely cosmetic. [...] Yes, it means that some players end up spending more on our games than others and that does result in increased profits for us. It also helps us to put more money into new titles and to understand what players look for in their games. If players simply didn't buy these crates, they would not be added into games in future.

All in all, loot crates / cosmetic items in general have been a huge boon for the Gaming Industry, being a driving factor in the increased popularity of Gaming over the past decade or so.

They aren't a bad thing if done right.

Ubisofts representant menar även att lootlådor och kosmetiska föremål som kan köpas för riktiga pengar har varit en "stor välsignelse" för spelindustrin. Därför hävdar denne även att lootlådor i sig inte är något ont, så länge de görs på rätt sätt. I fallet med Trials Rising är föremålen endast kosmetiska och har ingen påverkan på spelet i övrigt.

Mikrotransaktioner av olika slag har sedan en tid tillbaka i nästintill samtliga spel som utgivits av Ubisoft. I slutet av 2017 visade företagets halvårsrapport att de tjänat mer på mikrotransaktioner än på digital försäljning av spel, något som inte tidigare hänt.

Vad tycker du om mikrotransaktioner och lootlådor? Kan de göras bra eller är de alltid av ondo? Diskutera i kommentarstråden!

Kommentarer till artikeln

148 debattinlägg

Skicka en rättelse
53

SweClockers Juldator 2018 – tillbaka till temat prisvärdhet

Innan tomten klämmer sig ned i skorstenen är det dags att avrunda 2018 med flaggan i topp. Här är SweClockers Juldator – en lagom maskin för dig som ska bygga ditt första system. Läs mer

20

Intel avlastar produktion på 14 nanometer med nya styrkretsen B365 på 22 nanometer

Framtida arkitekturer från Intel har varit på tapeten de senaste dagarna och samtidigt har bolaget i tysthet släppt en ny styrkrets för Coffee Lake, som tillverkas på en äldre nod. Läs mer

43

Discords spelbutik sänker avgiften till tio procent för samtliga utvecklare

Nyheterna kring butiker för speldistribution haglar tätt, och Discord meddelar nu att bolagets butik under 2019 utökas med ett nytt publiceringssystem samt en lägre avgift för utgivare. Läs mer

Spelskärm från MSI med 144 Hz samt välvd VA-panel bakom dagens lucka

Julen smyger sig allt närmare och stämningen går snart att ta på. MSI laddar upp med en schysst spelskärm till nedsatt pris, vilken bjuder på såväl välvd VA-panel som 144 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

105

Forumet: Sätt ihop en värstingdator från millennieskiftet

Nostalgin flödar i forumet när det diskuteras komponenter som var relevanta för 20 år sedan. Hur skulle din drömdator från slutet av år 1999 se ut? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

33

Logitechs mjukvara gör att datorer kan styras med kommandon från webben

Googles Project Zero varnar för ett säkerhetshål i Logitechs mjukvara, vilket gör det möjligt för angripare att skicka tangentbordskommandon till användares datorer över webben. Läs mer

32

Quiz: SweClockers quiz från Dreamhack Winter 2018

Under Dreamhack Winter 2018 bjöd SweClockers på en quiz för alla som besökte montern under mässan. Nu får även de som inte var på plats möjlighet att göra den. Läs mer

53

Mysteriet på Greveholm-spelet från 1997 kan släppas i nyutgåva

Originalskaparna av Mysteriet på Greveholm-spelet påbörjar nu en kampanj på Kickstarter, där de vill samla in pengar för att släppa en nyutgåva av speltiteln. Läs mer

29

3dfx Rampage-prototyper testas i Unreal Tournament och 3DMark 2001

Författaren till boken The Legacy of 3dfx har lyckats lägga vantarna på prototyper av 3dfx osläppta grafikkort Rampage. Följaktligen bjuds det både på bilder och prestandatest. Läs mer

37

Day Z lanseras skarpt efter fem år i Early Access

Efter en lång tid i Early Access lanseras nu den tidigare Arma 2-modden Day Z i en första skarp fristående version. Spelet blir även gratis att pröva på fram till den 17 december. Läs mer

16

GOG drar igång årets vinterrea med rabatter och återkommande gratisspel

CD Projekt Reds egen speldistributionstjänst GOG utmärker sig genom att alla spel i butiken kommer utan kopieringsskydd. Nu går dessa att få till nedsatta priser, och en del ges bort gratis. Läs mer

6

SJ inaktiverar 1,3 miljoner lösenord efter bedrägeri

Tågjätten SJ har inaktiverat samtliga kunders lösenord efter ett upptäckt bedrägeri. Exakt vad som hänt är ännu inte känt och motstridiga uppgifter florerar på webben. Läs mer