Nvidia har några riktigt goda år i backspegeln, där bolaget efter arkitekturen Maxwell år 2014 har åtnjutit klassledande energieffektivitet, samtidigt som Pascal under 2016 innebar att Nvidia kunde härja nästan fritt i prestandasegmentet. Detta tillsammans med större efterfrågan på beräkningskort för datacenter har gett avtryck i bolagets finanser.

Nu presenterar Nvidia sin kvartalsrapport för kalenderårets tredje kvartal, där höjdpunkterna märks i form av högre bruttomarginal och större intäkter jämfört med samma period under 2017. Dragloket är fortsatt grafikkorten för spel, vilka står för 55 procent av Nvidias intäkter.

Q3 2018

Q2 2018

Q3 2017

Intäkter

$3,181 miljarder

$3,123 miljarder

$2,636 miljarder

Rörelseresultat

$1,058 miljarder

$1,157 miljarder

$895 miljoner

Nettovinst

$1,23 miljarder

$1,101 miljarder

$838 miljoner

Bruttomarginal

60,4%

63,3%

59,5%

Sett till siffror redovisas intäkter för hela bolaget på strax under 3,2 miljarder USD, till en bruttomarginal på 60,4 procent, vilket innebär ökningar om 21 procent respektive 0,9 procentenheter jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet landar på drygt 1 miljard USD, upp 18 procent från 2017.

På divisionsnivå är det datacenter som ökar intäkterna mest, där dessa uppgår till 792 miljoner USD, upp 58 procent jämfört med tredje kvartalet 2017. Detta innefattar primärt beräkningskort som ska genomföra simuleringar, maskininlärning och andra typer av tunga beräkningar anpassade för parallella laster.

För årets sista kvartal spår Nvidia intäkter om 2,7 miljarder USD, att jämföra med 2,9 miljarder under samma period förra året. Några ytterligare detaljer kring vad detta beror på nämns inte inte.

Läs mer om Nvidia: