Steam ändrar distributionsavtal – sänker avgiften för storspel med 33 procent

Steam ändrar distributionsavtal – sänker avgiften för storspel med 33 procent

Steam har tappat flera stora spelutvecklare på senare år, där en av bovarna tros vara avgiften på 30 procent av intäkterna som tjänsten tar ut. Nu sänks den markant till 20 procent för storspel.

Valves speldistributionstjänst Steam lanserades primärt för att bolagets spel enklare skulle kunna uppdateras, inte minst den populära förstapersonsskjutaren Counter-Strike som bygger på att spelarna delar samma version. Numera är Steam den största distributören av datorspel, med miljontals aktiva användare.

På senare år har dock allt fler större aktörer flyttat ifrån Steam till fördel för egenutvecklade lösningar. Här märks inte minst EA/DICE med Origin, Activision/Blizzard med Battle.net och nyligen även Bethesda i samband med lanseringen av Fallout 76. En stor del i detta kan vara att Steam tar ut en avgift motsvarande 30 procent av den totala försäljningen.

Intäkter

Avgift

Mindre än 10 miljoner USD

30 procent

10 till 50 miljoner USD

25 procent

Över 50 miljoner USD

20 procent

I samband med att Steam uppdaterar sitt distributionsavtal blir det ändring på detta, och hädanefter gäller istället en avgift som trappas ned när intäkterna för en specifik speltitel ökar. Från 30 procent med intäkter under 10 miljoner USD, ned till 25 procent för intäkter mellan 10 och 50 miljoner USD. Slutligen gäller den lägsta nivån på 20 procent för intäkter norr om 50 miljoner USD.

The value of a large network like Steam has many benefits that are contributed to and shared by all the participants. Finding the right balance to reflect those contributions is a tricky but important factor in a well-functioning network.

Valve motiverar beslutet med att en ny balans för intäktsfördelningen behövde tas fram för att gynna både Steam och spelutvecklare, eftersom ett levande samarbete är av största vikt för plattformen. Detta kommer efter att även tidigare trogna kunder såsom CD Projekt Red experimenterat med att lansera spel utanför Steam.

Det var i samband med lanseringen av rollspelet Thronebreaker: The Witcher Tales som utvecklaren initialt enbart sålde titeln via sin egen distributionsplattform GOG. Kort därefter dök dock spelet upp på Steam, vilket många anser var ett försök att nyttja den stora användarbasen till att få upp försäljningssiffrorna.

Our hope is this change will reward the positive network effects generated by developers of big games, further aligning their interests with Steam and the community.

Med förändringen hoppas Steam kunna föra sina intressen närmare utgivarna av storspel, där sänkningen tillsammans med tjänsteutbudet och den stora användarbasen på Steam kanske åter kan locka utvecklare tillbaka.

Motiveringen antyder att förändringen kan ha kommit till följd av samtal med utvecklare, men det nämns inte i klartext. Det återstår därför att se hur beslutet tas emot och om några utvecklare väljer att återvända.

Kommentarer till artikeln

59 debattinlägg

Skicka en rättelse
20

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler. Läs mer

I samarbete med Samsung
29

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Den 20 februari avtäcks Samsung Galaxy S10. Nu bjuder SweClockers in till mingel och en helkväll av diskussioner med redaktion står på menyn. Läs mer

28

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

140

Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Extremt känsliga personuppgifter har legat tillgängliga för vem som helst att ladda ner och lyssna på, i många fall tillsammans med personnummer. Läs mer

40

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

10

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

64

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

13

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

83

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

56

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

35

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer