FZ testar Mutant Year Zero: Road to Eden – avskalat strategispel med svenskt hjärta

FZ testar Mutant Year Zero: Road to Eden – avskalat strategispel med svenskt hjärta

Spelsajten FZ testar nyligen lanserade Mutant Year Zero: Road to Eden, vilket blandar Sverige-referenser i stora mängder med engagerande strider.

Bland nördar och entusiaster är namnet Mutant välkänt. Det svenska rollspelet lanserades 1984 och utspelar sig i ett postapokalyptiskt Sverige. Sedan den ursprungliga lanseringen har det släppts i ett flertal nya versioner, såsom Mutant: Year Zero från 2014 som är en engelsk utgåva.

Läs hela recensionen av Mutant Year Zero: Road to Eden hos FZ

Tidigare under 2018 framgick det att Mutant var på gång för att bli rollspel till PC och konsol och nu har spelet släppts. Självklart har SweClockers syskonsajt FZ satt tänderna i spelet, som heter Mutant Year Zero: Road to Eden.

Spelet kretsar kring tre så kallade stalkers, vilka är muterade människor och djur, som skickas iväg från sin hemvist Arken för att hitta material och annat som behövs för att överleva. Längs vägen plockar spelaren upp vapendelar, artefakter och annat som sedan används för byta till sig saker såsom vapen och nya färdigheter.

mutant2.jpg
mutant6.jpg
mutant7.jpg
mutant8.jpg
mutant5.jpg
mutant.jpg
mutant4.jpg
mutant3.jpg

Mutant Year Zero: Road to Eden har ofta jämförts med XCOM, något som FZ:s recensent håller med om till viss del. Enligt honom handlar det om samma genre, men utförandet är mer avskalat och förenklat och saknar djupet som XCOM erbjuder. Detta är i vissa fall positivt, men kan också vara negativt då stridssystemet ibland upplevs som lite för simpelt.

En annan positiv aspekt som nämns är miljöerna, vilka beskrivs som "en orgie i postapokalyptisk svensk-mania" med referenser till allt ifrån Postnord till Kexchoklad. Enligt recensenten är det en speciell känsla att slåss mot polisrobotar utanför svenska Pizzeria Athena eller gå förbi Kungälvsskolan och höra berättelser om kanniballiknande “stoo-dens”.

Trots vissa skavanker, såsom ojämn svårighetsgrad och dålig variation på miljöer, belönas ändå spelet med betyget 3 av 5. Recensenten menar att det finns stor potential och framtiden ser ljus ut om utvecklaren väljer att bygga på med expansioner eller rentav en uppföljare.

Kommentarer till artikeln

31 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

10

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

28

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

64

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer

58

The Division 2 säljer bättre än föregångaren – trots slopad Steam-lansering

Ubisofts beslut att hoppa över Steam för lanseringen av The Division 2 var ett lyckat sådant, då spelet redan har fler förbokningar än föregångaren. Läs mer

14

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan kylare och grafikkretsen TU116 framför kameran

Tätt inpå den stundande lanseringen av Geforce GTX 1660 Ti publiceras bilder på grafikkortet utan kylare, något som även bekräftar den grafikkretsen TU116. Läs mer

136

SweClockers Meet & Geek i Växjö – ikväll klockan 18:00!

Väntan är över och ikväll blir det medlemsträff i Växjö! Det är därmed sista chansen att anmäla sin närvaro, för skönt nördigt häng från klockan 18:00 och långt in på småtimmarna. Läs mer

I samarbete med EVGA
39

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

60

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

34

Forumet: Vad vill du se i ”Så fungerar” om smarta hem?

Serien "Så fungerar" har blivit ett stående inslag på SweClockers, med många ämnen att ta upp. Nu vill vi ha din åsikt om vad du skulle vilja se i ett avsnitt om smarta hemmet. Gå in i tråden och dela med dig! Läs mer

32

FZ recenserar Far Cry: New Dawn – underhållande action i slarvig förpackning

Ubisofts långlivade spelserie Far Cry utökas snart med ytterligare en del, som återigen bjuder på äventyr och skottlossning i Hope County. Syskonsajten FZ har tagit tempen på speltiteln. Läs mer