Intel rapporterar resultat för helåret 2018 – rörelseresultatet upp med 15 procent

Intel rapporterar resultat för helåret 2018 – rörelseresultatet upp med 15 procent

När Intel lämnar 2018 bakom sig har bolaget ökat både intäkter och vinst påtagligt. Framtiden blir dock oviss med allt hårdare konkurrens från AMD och olika minnestillverkare.

Processormarknaden har under det senaste året kantats av hårdnande konkurrens från AMD, samt Intels påtagliga kapacitetsproblem i tillverkningen. Från AMD:s sida är det arkitekturen Zen och plattformen Ryzen som innebar ett påtagligt prestandakliv upp från tidigare Bulldozer-baserade processorer.

Dessa faktorer till trots presenterar nu Intel en rapport för helåret 2018, där det finansiella resultatet stärks gentemot året innan. Höjdpunkterna stavas lägre bolagsskatt och stark tillväxt för Intels PC-orienterade division.

2018

2017

Intäkter

$70,8 miljarder

$62,8 miljarder

Rörelseresultat

$23,3 miljarder

$18,1 miljarder

Nettovinst

$21,1 miljarder*

$9,6 miljarder*

Bruttomarginal

61,7%

62,3%

*Till följd av förändrade skatteregler blir jämförelser av nettovinsten oriktiga

Resultatmässigt växer intäkterna med 13 procent till 70,8 miljarder USD. Rörelseresultatet stärks än mer, och går från 18,1 miljarder till 23,3 miljarder. Detta motsvarar en ökning om 29 procent. Trots ökningar på både intäkts- och resultatsidan minskar bruttomarginalen med 0,6 procentenheter till 61,7 procent.

Intels minnesdivision växer snabbast med intäkter som gått upp med 22 procent. Det kan bero på att Intel plockat marknadsandelar till följd av att storspelare som Samsung trappat ned sin expansion efter dalande marginaler på minneskretsar. Även Intels kärnverksamhet, processorer för vanliga datorer, ökar med 9 procent.

Verksamheten står för omkring hälften av hela bolagets intäkter, varför även mindre förändringar blir av yttersta vikt. Orsaken tillskrivs Intels högpresterande processorer inriktade mot produktivitet och spelande. Dessa säljs till högre priser och marginaler än många av bolagets andra processorer.

När Intel blickar framåt målas ett teknikmässigt ljust 2019 upp. Under året ska tillverkningen på 10 nanometer komma igång på allvar, och arkitekturen Skylake ska ersättas. Uppföljaren får namnet Sunny Cove, vilken ingår i plattformen Ice Lake. Ice Lake bjuder på nyheter som högre IPC och förbättrad grafikdel.

Trots de väntade framstegen på tekniksidan spår bolaget enbart en intäktsökning från 70,8 miljarder USD till 71,5 miljarder. Till följd av prognosen och att bolagets resultat för 2018 var lägre än analytikerna väntat föll Intels aktie med 6 procent i efterhandeln.

Läs mer om processorer:

19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer