Playstation 5 kan bli bakåtkompatibel från och med ursprungliga Playstation

Playstation 5 kan bli bakåtkompatibel från och med ursprungliga Playstation

I en patentansökan beskriver Sony en lösning som kan ge bakåtkompatibilitet ända tillbaka till Playstation 1 för nya Playstation 5. Huruvida det blir verklighet återstår att se.

Nästa generations spelkonsoler är i antågande, där Microsoft och Sony sägs arbeta på Xbox Two respektive Playstation 5. Hos flera av Sonys egna spelstudior ska utvecklarenheter redan finnas tillgängliga, och fokuset för många uppges vara utveckling av spel till den nya konsolen.

Samtidigt har bolaget ansökt om patent för en teknik som ska möjliggöra bakåtkompatibilitet med tidigare konsoler ända tillbaka till ursprungliga Playstation 1. Bakom lösningen står chefsarkitekten för Playstation 4, Mark Cerny. Även om det ger större tyngd till ansökan så garanterar det inte att patentet blir verklighet.

Lösningen bygger på att processorn i Playstation 5 på mjukvaruväg kan imitera processorer i tidigare spelkonsoler. Då kan applikationen "luras" att den körs på en mer eller mindre exakt variant av den ursprungliga konsolen. Patentet utesluter dock inte extra kretsuppsättningar i de fall en konsols hårdvara är synnerligen svår att emulera.

a-proposed-flowchart-for-the-system.original.jpg

Playstation 5 väntas baseras på en skräddarsydd krets från AMD, byggd med processorarkitekturen Zen. Annalkande grafikarkitekturen Navi ska stå för renderingen, och AMD har enligt uppgift storsatsat på arkitekturen. Tack vare stöd för instruktionsuppsättningen x86 har många på förhand trott på bakåtkompatibilitet med Playstation 4.

Tidigare har det talats om lansering sent 2019 eller under 2020 för Playstation 5. Enligt analytikern Daniel Ahmad kan information om Sonys nya konsol avslöjas på Game Developers Conference (GDC). Denna går av stapeln 18–22 mars i San Fransisco, USA.

Källa: Pushsquare

Blir Playstation 5 bakåtkompatibel med Playstation 4, eller ännu fler modeller? Berätta vad du tror i kommentarstråden!

Kommentarer till artikeln

67 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer