Disney: "Relationen med Electronic Arts fortfarande god"

Disney: "Relationen med Electronic Arts fortfarande god"

Trots kontroverser är Disney nöjda med Electronic Arts hanterande av Star Wars-licensen, och utgivaren kommer även framöver får ge ut spel baserade på den.

Sedan 2013 har utgivaren Electronic Arts exklusiva rättigheter att utveckla spel baserade på Disneys varumärke Star Wars. Sedan dess har de gett ut två stycken Star Wars-spel som båda utvecklats av svenska DICE – Star Wars Battlefront och uppföljaren Star Wars Battlefront II.

Lanseringen av Star Wars Battlefront II kantades av många kontroverser, främst relaterade till speltitelns modell för mikrotransaktioner. Enligt uppgifter vid tidpunkten var Disney missnöjda med hur utgivaren hanterade situationen och funderade på att dra tillbaka licensen.

Vid presentationen av företagets finansrapport berättar dock Disneys VD Bob Iger att relationen med EA fortfarande är god.

And we’ve found over the years that we haven’t been particularly good at the self-publishing side, but we’ve been great at the licensing side which obviously doesn’t require that much allocation of capital. [...] We’ve had good relationships with some of those we’re licensing to, notably EA and the relationship on the Star Wars properties, and we’re probably going to stay on that side of the business and put our capital elsewhere.

Iger erkänner att Disneys försök att ge ut spel själva aldrig varit särskilt lyckade, vilket är varför de med största sannolikhet kommer fortsätta med den nuvarande modellen där utgivare som EA får hantera det. I dagsläget har de flera utvecklare som arbetar på spel baserade på licensen, varav en är Titanfall-utvecklaren Respawns Star Wars Jedi: Fallen Order.

Lite är ännu känt om speltiteln, men under Electronics Arts presentation av sin senaste kvartalsrapport framgick det att det är på god väg. Utgivaren berättade också att de har planer på att fortsätta utveckla spel inom Star Wars-universumet även framöver.

Läs mer om EA och Star Wars:

Källa: Variety

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer