FZ testar Metro Exodus – grafiskt imponerande men når inte hela vägen fram

FZ testar Metro Exodus – grafiskt imponerande men når inte hela vägen fram

Inför lanseringen av Metro Exodus tar sig FZ an speltiteln, som briljerar med sin grafik men har vissa brister när det kommer till spelmekanik och berättande.

Sex år efter den senaste delen i Metro-serien, Metro: Last Light, har det blivit dags för uppföljaren Metro Exodus. Det har skrivits mycket om spelet på förhand, inte minst då utgivaren kort innan lanseringen valde att ta bort det från Steam för att istället gå över till Epic Games Store.

Läs hela recensionen av Metro Exodus hos FZ

Den 15 februari är det dags för lanseringen av speltiteln och inför detta har spelsajten FZ begett sig ner i Rysslands tunnelbanesystem för att se vad det har att erbjuda. Återigen tar spelaren på sig rollen som Artyom, som bott i tunnlarna hela sitt liv men drömmer om ett vanligt liv uppe på ytan.

17.jpg

Till skillnad från tidigare spel i serien blandar Metro Exodus klaustrofobiska inomhusmiljöer med vidsträckta vyer uppe på ytan och enligt FZ briljerar det med sin imponerande grafik oavsett var man befinner sig. Deras recensent menar att det märks att speltiteln skapats med stor kärlek, men det räcker inte alltid ända fram.

Metro Exodus är nämligen fullt av buggar och skavanker, som dyker upp lite här och var. De uppenbarar sig i form av allt ifrån fiender som dyker upp ur tomma intet till en AI som är så opolerad att vissa strider känns som rena chansningar. Den som spelar Metro Exodus för striderna lär troligen bli besvikna.

Det saknas speltestning och avvägningar. Det saknas riktning och återhållsamhet. Om Exodus strider och manus varit lika välpolerade som dess grafik och soundtrack hade det här varit en modern klassiker. Man vill ju så mycket, och man har ju så mycket känsla för vissa delar av skapandet. Men även om rälsen är lagd, så spårar Exodus ur för ofta.

Allt som allt resulterar det i ett spel som enligt FZ:s recensent saknar både riktning och återhållsamhet. Förutom striderna är även manuset ett stort problem, då det upplevs som alldeles för långt och röstskådespelarna gör det inte rättvisa. Speltiteln har många goda egenskaper, men når aldrig upp till sin fulla potential och belönas därför med betyget 3 av 5.

Läs mer om Metro Exodus:

Skicka en rättelse
18

Anton och Jonas packar upp hemlig modermodem-byggsats

I dagsläget är det inte många hemanvändare som bygger datorer av enskilda kretsar. Det kanske finns en anledning till det. Läs mer

52

Half-Life 3 skrotades som resultat av spretig utvecklingskultur inom Valve

En dokumentär om Valve avslöjar att Half-Life 3 varit under utveckling, men skrotades efter problem med spelmotorn Source 2. Läs mer

24

Youtube är inte skyldiga att lämna ut IP-adresser

Det tyska filmbolaget Constantin Film Verleihs försök att kräva uppgifter från Youtube skördar inga framgångar i EU-domstolen. Läs mer

24

Intel "Rocket Lake" kan få flertrådning som inte matchar kärnorna

Nästa generations Intel-processorer "Rocket Lake" kan bli först med den udda konfigurationen åtta kärnor och tolv trådar. Läs mer

16

Designa SweClockers nästa musmatta

Det är dags för nya musmattor där medlemmarna får vara med och designa och sedan rösta fram motivet som ska prägla mattorna. Läs mer

2

Microsoft arbetar på utökad säkerhet i Windows 10-kärnan

Kernel Data Protection ska utöka systemets skydd mot angrepp som försöker korrumpera data eller söker förhöjda rättigheter. Läs mer

18

Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

De enterprise-klassade hårddiskarna gör entré för EAMR, där elektricitet gör det möjligt att öka lagringsdensiteten. Läs mer

23

Nvidias senaste drivrutin optimerar för spelet Death Stranding

I forumet tipsar medlemmen Ragnarok om att Nvidias nya drivrutin optimerar för spelen Death Stranding och Horizon: Zero Dawn. Läs mer

65

SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Efter nyheten om att VPN-leverantören OVPN blir nästa måltavla för filmbolagen uppstod många frågor, vilka bolaget här svarar på. Läs mer

29

En genomgång av Android-upplevelsen i telefonen Surface Duo

Windows Central går igenom användarupplevelsen i Surface Duo, Microsofts kommande Android-telefon med två skärmhalvor. Läs mer

105

Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Med estetik och behov anpassade för år 2000 avtäcker Chieftec en nygammal datorlåda med fem externa 5,25- och 3,5-tumsplatser. Läs mer

43

Nvidia Geforce RTX 3060 introducerar kretsen GA106 efter flaggskeppen

Mellanklassens grafikkrets sägs hamna i samma prisklass som Geforce RTX 2060, och lanseras några månader efter toppmodellerna. Läs mer