4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

4A Games: "Ray tracing fullt möjligt med nästa generations spelkonsoler"

Utvecklaren 4A Games menar att Nvidias hårdvara inte är ett krav för ray tracing, utan samma teknik skulle kunna användas på tillräckligt kraftfulla spelkonsoler.

Ray tracing i sig är inget nytt, men det är först under det senaste året som tekniken börjat leta sig in i spel. Detta tack vare Nvidias lansering av den ny arkitekturen Turing, som blev den första med stöd för ray tracing i realtid. I dagsläget är det dock endast Metro Exodus och Battlefield V som har stöd för detta.

I en intervju med Digital Foundry berättar Metro Exodus-utvecklarna Ben Archard och Oles Shishkovstov mer om spelet och tekniken som ligger till grund för upplevelsen. De talar bland annat om ray tracing, som enligt Archard är spännande men innebär också mycket extra arbete för att få till på rätt sätt.

In terms of the viability of ray tracing on next generation consoles, the hardware doesn’t have to be specifically RTX cores. Those cores aren’t the only thing that matters when it comes to ray tracing. They are fixed function hardware that speed up the calculations specifically relating to the BVH intersection tests.

Those calculations can be done in standard compute if the computer cores are numerous and fast enough (which we believe they will be on the next gen consoles). In fact, any GPU that is running DX12 will be able to “run” DXR since DXR is just an extension of DX12. Other things that really affect how quickly you can do ray tracing are a really fast BVH generation algorithm, which will be handled by the core APIs; and really fast memory.

Tekniken är idag reserverad för PC-plattformen, men enligt Archard finns det inget som hindrar nästa generations spelkonsoler från att också få stöd för den. Han menar att hårdvaran inte nödvändigtvis måste bestå av Nvidias RT-kärnor, utan det finns andra möjligheter.

Enligt honom kan uträkningar relaterade till ray tracing göras med vanliga beräkningsenheter, så länge de är tillräckligt många och tillräckligt kraftfulla. I praktiken har alla grafikdelar med stöd för DirectX 12 också stöd för DirectX Raytracing, då det endast är en påbyggnad av grafikgränssnittet.

Avslutningsvis berättar teknikchefen Oles Shishkovstov att tekniken fortfarande är i ett tidigt stadie och det finns utrymme för förbättringar. De är dock nöjda med deras implementation av ray tracing och de ser det som framtiden för spelgrafik.

Läs mer om ray tracing:

Kommentarer till artikeln

35 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Test: Gainward RTX 2060 Phoenix GS – en bra kylare räcker långt

Nvidia tar åter plats i testlabbet, denna gång med RTX 2060 från partnertillverkaren Gainward. Modellen är Phoenix GS, som kommer med fabriksöverklockning och påkostad kylarlösning. Läs mer

30

Fredagshumor ...

Imitation is the sincerest form of flattery ... men vi kunde inte missa den här unika chansen att "inspireras tillbaka" och göra ett statement. Är det här den nya SweClockers-gubben? Läs mer

5

Club 3D avtäcker externa nätverkskort med USB Type-C och Type-A på 2,5 Gbps

Många bärbara datorer saknar Ethernet-port helt och hållet, medan stationära ibland begränsas av långsamma nätverkskort. Club 3D bidrar med två externa nätverkskort med USB och 2,5 Gbps. Läs mer

18

Steams spelbibliotek får nytt gränssnitt och integration med Steam Events

Sakta men säkert får Steam nya funktioner och uppdaterat gränssnitt. Nu har det blivit dags för spelbiblioteket att få sig en helt omgjord design samt integration med Steam Events. Läs mer

7

Intels framtida integrerade grafikkretsar listas i drivrutin – 17 modeller med Gen11

Innan dedikerade grafikkort i Xe-familjen ämnar Intel öka prestandan för integrerade grafikkretsar. I en drivrutin syns nu namnen och antal beräkningsenheter för ett flertal varianter. Läs mer

45

Quiz: Kända spelcitat

I veckans quiz tar vi återigen sikte på spelvärlden, med fokus på citat som yttrats av spelkaraktärer genom åren. Läs mer

I samarbete med CDON
29

Visa upp din bästa ghettomoddning och vinn ett påkostat Z390-moderkort

Den nobla konsten att modifiera en dator på okonventionella sätt kallas i folkmun ghettomoddning. I en ny tävling vill SweClockers och CDON se din mest finurliga, och kanske jättefula, ghettomod! Läs mer

1

Samsung färdigställer ny tillverkningsnod och krympt minneskrets för DDR4

Samsung avslöjar att bolaget nu vidareutvecklat deras 10 nanometer-klassade nod. Den nya tekniken ska användas under årets andra hälft till bland annat krympta DDR4-kretsar. Läs mer

27

Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare hittar ut på webben

Microsoft ryktas arbeta på en ny variant av Xbox One S, som ska skippa Blu-ray-läsare och säljas billigare än nuvarande alternativ. Nu hittar en bild av förpackningen ut på webben. Läs mer

2

AMD släpper drivrutin för Sekiro: Shadows Die Twice och Generation Zero

I samband med lanseringen av From Softwares nya spel Sekiro: Shadows Die Twice släpper AMD en ny grafikdrivrutin med prestandamässiga förbättringar för titeln. Läs mer

18

Nvidia Gaugan gör illustrationer till fotorealistiska bilder med maskininlärning

Med hjälp av maskininlärning kan Nvidias mjukvara Gaugan rendera en realistisk bild med ljussättning, miljöer och objekt som skapas utifrån en enkel illustrerad skiss. Läs mer

32

Vampire: The Masquerade Bloodlines får uppföljare – släpps år 2020

Under årets upplaga av GDC bekräftas det att kultspelet Vampire: The Masquerade Bloodlines får en uppföljare, vilken ges ut av svenska Paradox Interactive. Läs mer