Rykte: Nästa generations Xbox får upp till 12 TFLOPS beräkningskraft med Navi

Rykte: Nästa generations Xbox får upp till 12 TFLOPS beräkningskraft med Navi

Nästa generations Xbox kan komma i åtminstone två varianter. Båda ska få SSD-lagring men den ena sägs få tre gånger så kraftfull grafikkrets, mer minne samt en optisk läsare.

Året var 2013 då populära Playstation 4 och Xbox One släpptes. Sedan dess har Sony och Microsoft valt att utöka familjen med mer högpresterande varianter, vilket mynnade ut i Playstation 4 Pro och Xbox One X. Ihärdiga rykten gör dock gällande att en helt ny generation står för dörren.

På franska Jeuxvideo presenteras vad som sägs vara specifikationer och uppgifter för Microsofts kommande spelkonsoler. De väntas bli åtminstone två till antalet, med kodnamnen "Lockhart" och "Anaconda". Båda ska komma med minst 1 TB SSD-lagring enligt NVMe-standarden samt 8 kärnor och 16 trådar signerade AMD:s arkitektur Zen.

1545297274_18af0d92-15a0-4928-b899-4e7267672865.jpg

Där tar dock likheterna slut, då den påkostade Anaconda uppges ha 16 GB GDDR6-minne och en Navi-krets med mer än 12 TFLOPS beräkningskraft – dubbelt upp mot Xbox One X. För Lockhart gäller istället 12 GB GDDR6 och en kraftigt nedskalad Navi-krets på dryga 4 TFLOPS. Dessutom stryker den optiska läsaren på foten.

Det har talats om en strömningslösning likt den Microsoft utannonserade för Xbox One, där många tunga beräkningar kan ske i molnet. På vis kan specifikationerna och priset för den lokala hårdvaran minskas. Det är dock oklart om detta kommer i form av en tredje, ännu mer avskalad Xbox, eller om Lockhart kommer drivas delvis genom molnet.

Tack vare systemkretsen från AMD baserad på x86-arkitekturen pekar mycket mot att bakåtkompatibilitet till Xbox One kan behållas. Huruvida konsolen även kan köra Xbox 360- och Xbox-spel är dock höljt i dunkel. Nämnvärt är att konkurrenten Sony har ansökt om patent för en lösning som ska ge Playstation 5 bakåtkompatibilitet för alla tidigare Playstation.

Slutligen sägs avtäckandet av Microsofts nya konsoler ske på årets E3, för en lansering sent 2020. Till lanseringen väntas Halo Infinite vara klart som då blir en lanseringstitel.

Prismässigt uppges den mer påkostade Anaconda hamna på 500 USD, motsvarande nästan 6 000 kronor inklusive moms. Var Lockhart kan tänkas hamna är oklart, men det ska bli ett lägre pris.

Läs mer om nästa generations konsoler:

Kommentarer till artikeln

65 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Testpilot: Asus ROG Delta – hörlurar med inbyggd DAC

Med ROG Delta lovar Asus en högkvalitativ DAC och extra bra ljudegenskaper för spelhörlurar. Testpiloten Björn Endre har lyssnat för att se om de presterar lika bra som de lovar. Läs mer

35

Live: Vad visar Google på GDC 2019?

IT-giganten Google ska om bara en liten stund avtäcka en större spelsatsning. Vad är det som väntar? In och gissa i forumet! Läs mer

6

Retrokonsolen Atari VCS byter till systemkrets med AMD Zen och Vega-grafik

Ataris kommande spelkonsol får ett lyft på hårdvarusidan, där åldrande Bulldozer skrotas till förmån för en krets med AMD:s moderna arkitekturer Zen och Vega. Läs mer

7

Shadow of the Tomb Raider får stöd för ray tracing och Nvidia DLSS

Precis som Battlefield V och Metro Exodus före det får nu även Shadow of the Tomb Raider stöd för ray tracing och Nvidia DLSS. Stödet läggs till i och med den senaste uppdateringen. Läs mer

I samarbete med AOC
19

Genomgång av menyerna i AOC:s bildskärmar

Funderat över menyer och inställningar i AOC-skärmen och vad de gör med bilden? SweClockers tillsammans med AOC går igenom menyerna och förklarar när, var, hur och varför. Läs mer

46

Apple uppdaterar Imac med Intel Coffee Lake Refresh och Radeon Pro Vega

Apple släpper uppdaterade varianter av sina allt-i-ett-datorer Imac, vilka begåvas med processorer ur Intels senaste generation samt nya grafikkort från AMD. Läs mer

30

Svenska elsparkcykelföretaget Voi läcker kunduppgifter

Ett säkerhetshål i svenska Vois mjukvara uppdagas och nu framkommer att användarnamn, mejladresser och telefonnummer legat oskyddade på en server. Läs mer

35

AMD: "Vi är fast med kisel för tillverkning av kretsar i åtminstone 7–10 år till"

Fördelarna med nya tillverkningstekniker klingar av, men än finns ingen klar kandidat att efterträda kisel. AMD-chefen Forrest Norrod förutspår att en sådan dröjer till efter 3 nanometer. Läs mer

12

Microsoft lägger till stöd för Variable Rate Shading i DirectX 12

Grafikgränssnittet DirectX 12 får framöver stöd för tekniken Variable Rate Shading, vilken bidrar till bättre grafisk kvalitet och högre bildfrekvens i spel. Läs mer

16

Otherside Entertainment visar System Shock 3

Mer än tre år efter att utvecklingen påbörjats släpps ett första videoklipp som visar System Shock 3 i rörelse. Förutom monster och robotar skymtas även den onda AI:n SHODAN. Läs mer

97

Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Stöd för realistiskt ljus via ray tracing i spel kommer snart på bred front, då Nvidia nu meddelar att äldre grafikkort från Geforce GTX 1060 och uppåt får stöd för DirectX Raytracing. Läs mer

I samarbete med MSI
72

SweClockers testar sju olika grafikkort i battle royale-liret Apex Legends

Redaktionen laddar upp testsystemet för att se vad det krävs att driva Apex Legends med stabil bildfrekvens. På menyn finns sju gamla och nya grafikkort från både Nvidia och AMD. Läs mer