Computerphile förklarar Nvidia DLSS och uppskalning via neurala nätverk

Uppskalning via Nvidia DLSS är på tapeten efter lansering i två stora speltitlar. Ett videoklipp på Youtube-kanalen Computerphile går igenom konceptet från ett tekniskt perspektiv.

Ett av de stora dragplåstren för Geforce RTX-serien av grafikkort är tekniken DLSS – Deep Learning Super-Sampling. I korthet handlar det om uppskalning med hjälp av maskininlärning, vilket i bästa fall kan ge ökad prestanda till samma eller bättre bildkvalitet jämfört med att spela vid hög upplösning.

Exakt hur DLSS fungerar är dock inte helt lätt att sätta sig in i. SweClockers Jonas Thörnqvist beskrev tekniken i samband med lanseringen av Nvidia Geforce RTX-serien, och sedan dess har redaktionen tittat närmare på konceptet i både Metro Exodus samt Battlefield V.

Nu försöker sig nördkanalen Computerphile på ytterligare en genomgång. I ett Youtube-klipp förklaras tanken bakom DLSS, och vad Nvidia hoppas uppnå för fördelar. Presentatören Mike Pound lyfter även flera utmaningar med tekniken, till exempel att Nvidia behöver kunna träna de neurala nätverken ordentligt – för varje speltitel.

Än så länge finns stöd för Nvidia DLSS i två stora speltitlar, Metro Exodus samt Battlefield V. Mottagandet har varit minst sagt ljummet, där de flesta är allt annat än imponerande av bildkvaliteten med tekniken. Nvidia lovar dock löpande förbättringar, bland annat en uppdatering till Metro Exodus lovar rejält finslipat slutresultat.

Har du testat Nvidia DLSS i Metro Exodus eller Battlefield V? Berätta om dina erfarenheter i kommentarerna!

Mer om Nvidia DLSS

Kommentarer till artikeln

16 debattinlägg

Skicka en rättelse
20 ÅR
35

Throwback Thursday – Geforce GTX 680 med arkitekturen Kepler fyller sju år

Nvidias första konsumentkort med arkitekturen Kepler fyller sju år. SweClockers laddar upp testriggen med Geforce GTX 680 för ett prestandatest i några av dagens speltitlar. Läs mer

69

Metro Exodus på Epic Games Store säljer bättre än föregångaren på Steam

Epic Games avslöjar att Metro Exodus sålt betydligt bättre i deras spelbutik än vad föregångaren gjorde på Steam, med mer än en fördubbling av antal sålda exemplar. Läs mer

21

Nvidia introducerar Creator Ready Drivers – drivrutiner för digitalt skapande

Vid sidan om Game Ready Drivers börjar Nvidia erbjuda uppdateringar med märkningen Creator Ready Drivers. Fokus ligger på produktivitet, med optimeringar för diverse mjukvaror. Läs mer

22

Intel lanserar nya kontrollpanelen Graphics Command Center för grafikkort

Intel introducerar en ny kontrollpanel för grafik- och bildskärmsinställningar. Den heter Graphics Command Center och används för företagets integrerade grafiklösningar. Läs mer

37

Intel visar konceptbilder på Xe-grafikkort

Dagen då Intel tar upp kampen mot Nvidia och AMD på grafikkortsmarknaden närmar sig. Under Game Developers Conference visar Intel konceptbilder på två grafikkort i formfaktorn Mini ITX. Läs mer

50

Oculus avtäcker Rift S – uppföljare till Rift med inbyggd rörelsespårning

Oculus avtäcker uppföljaren till VR-headsetet Rift, som får namnet Rift S. Bland nyheterna nämns enklare anslutning och ny panel med högre upplösning. Läs mer

65

Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Epic Games satsar vidare på att hålla spel från Steam, med bland annat The Outer Worlds från Obsidian. Även tidigare Playstation-exklusiva Heavy Rain får samma behandling. Läs mer

104

Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Tiden är kommen för Googles spelströmningstjänst som får namnet Stadia. Fem sekunder är allt som krävs för att starta ett spel på Youtube i välflytande 60 FPS och 4K UHD med HDR-stöd. Läs mer

37

Snabbtest: Grafikprestanda med ray tracing och DLSS i Shadow of the Tomb Raider

En ny uppdatering till Shadow of the Tomb Raider ger stöd för ray tracing och uppskalning via DLSS. SweClockers laddar om testriggarna för ett prestandatest av de nya funktionerna i spelet. Läs mer

14

Testpilot: Gamer Storm Captain 240 Pro – sluten vattenkylning med RGB-belysning

Testpiloten David Kvist testar processorkylning med Gamer Storm Captain 240 Pro, som kombinerar anpassningsbar belysning med kompetent prestanda. Läs mer

24

Phil Spencer: "Google slår på stort med Stadia – vi slår på stort på E3"

Microsoft-chefen antyder om stora nyheter från företaget under E3 2019. Mycket pekar mot att det rör sig om en ny spelkonsol med betydligt kraftfullare hårdvara än nuvarande Xbox. Läs mer

46

Nvidias Turing-baserade grafikkort säljer bättre än Pascal vid lansering

Trots hög prislapp och kritik från konsumenter har Nvidias senaste grafikkort sålt avsevärt bättre än föregående generation. Enligt företaget handlar det om en ökning med 45 procent. Läs mer