Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Tiden är kommen för Googles spelströmningstjänst som får namnet Stadia. Fem sekunder är allt som krävs för att starta ett spel på Youtube i välflytande 60 FPS och 4K UHD med HDR-stöd.

För några år sedan var strömningsbaserade speltjänster i ropet med bland annat Sonys förvärv av Gaikai, vilket sedermera mynnade ut i Playstation Now. Inledningsvis fanns många hinder i vägen i form av hög latens och bristande infrastruktur världen över. Nu har tekniken mognat betydligt, och storföretag som Microsoft, Sony och Google storsatsar på strömmade spel.

Assassins_Creed_Odyssey_5.jpg

Sistnämnda har sedan tidigare visat Project Stream, där ett begränsat antal användare fick testa strömning av storspelet Assassins's Creed Odyssey. Det var bara en tidsfråga innan tjänsten skulle breddas, och under GDC 2019 avslöjar företaget sin skarpa spelströmningstjänst – Google Stadia.

Google Stadia bygger helt och hållet på att rendering och beräkningar sker i Googles datacenter, varifrån spelare kan starta ett spel på fem sekunder. Strömningen sker via Youtube och slutanvändaren behöver bara en dator, mobiltelefon, Chromecast, eller annan enhet som kan strömma innehållet.

En upplevelse som inte kräver installationer eller dedikerad hårdvara kommer dock med egna nackdelar. Google säger sig ha arbetat hårt med att få ned latenserna och nyttjar sin världsomspännande infrastruktur med över 7 500 servernoder för ändamålet. Det går dock inte att komma ifrån en viss fördröjning jämfört med lokal rendering, och samtidigt är det en komprimerad videoström det rör sig om.

Företaget trycker dock på att det finns andra fördelar med Stadia, där spelklienten och serverklienten nu delar samma plattform för minimal fördröjning däremellan vid onlinespelande. Eftersom mjukvaran helt är i Googles händer uppger bolaget även att fuskande i spel ska vara ett minne blott.

Stadia specs.PNG

För att driva Stadia har Google skapat en hårdvaruinstans för varje spelare. Denna består av en skräddarsydd grafikkrets från AMD, baserad på arkitekturen Vega. Beräkningskraften uppgår till 10,7 teraflop, och under huven sitter 56 beräkningsenheter tillsammans med minnestypen HBM2.

Processormässigt avslöjas klockfrekvensen på 2,7 GHz, stöd för AVX2-instruktioner samt en sammanlagd L2+L3 cache på 9,5 MB. Google nämner även att processorn är "Hyperthreaded", vilket talar för att det rör sig om en Intel-processor. Hyperthreading är nämligen Intels marknadsföringsnamn för företagets implementation av Simultaneous Multithreading (SMT).

Slutligen gäller 16 GB sammanlagt minne, vilket troligen är både grafikminne och primärminne då bandbredden på upp till 484 GB/s är långt över DDR4-specifikationen. Om behovet finns ska även flera grafikkort och processorkärnor kunna adderas för att pressa upp prestandan ytterligare. Lagringen består uteslutande av SSD-enheter för minimala laddtider både i spel och vid uppstart.

Grundnivån ska dock räcka till för spelande i 4K UHD och eftertraktade 60 FPS, med stöd för både surroundljud och HDR. Eftersom det tunga jobbet sköts i "molnet" så kan spelet flyttas sömlöst mellan användarens enheter. Sett till kontrolldonen ska såväl existerande handkontroller som tangentbord och mus gå att använda.

Stadia Controller.PNG

Google passar dock på att göra en egen handkontroll för Stadia. Denna kommer med inbyggt Wifi för koppling direkt mot datacentret där spelet körs. För den som gillar att dela med sig av spelupplevelsen finns även en dedikerad knapp för uppladdning till Youtube samt en knapp för Google Assistant.

Utöver spelarens ström finns även en speglad strömning mot Youtube i 4K UHD och 60 FPS, som går att dela direkt. I grunden bygger Stadia på Linux och grafikgränssnittet Vulkan, samtidigt som fullgott stöd utlovas för spelmotorerna Unity och Unreal Engine. Framledes siktar Google mot att utöka stödet ytterligare.

Både Assassin's Creed Odyssey och Doom Eternal blir några av de första spelen på plattformen, där sistnämnda kommer köras i 4K UHD, 60 FPS och HDR. Google har även startat den egna förstapartsstudion Stadia Games and Entertainment för att utveckla egna spel till plattformen.

Samtidigt har över 100 utvecklingskit delats ut till tredjepartsstudior, med förhoppningen att allt fler utvecklare lägger till stöd för sina spel. Google sitter dock inte still själva utan förbereder redan för framtiden, där Stadia ska skalas upp för 8K-innehåll och mer än 120 FPS.

Den skarpa lanseringen av Google Stadia äger rum under 2019, med tillgänglighet i USA, Kanada, Storbritannien samt stora delar av Europa. Huruvida detta innefattar Sverige är ännu inte känt.

Läs mer om spelströmning:

Kommentarer till artikeln

106 debattinlägg

Skicka en rättelse
553

FiskClockers – Allt om fiske!

På SweClockers samlas nördar för att diskutera datorer, men vem vänsterprasslar inte med andra särintressen och tidsfördriv? Som fiske, till exempel. Läs mer

1

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti från Asus listas på webben

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti tros lanseras efter GTX 1650, och kan bli det avslutande kortet i grafikkortsserien. Nu hittar modellen ut på nätet i en listning ifrån Asus. Läs mer

15

Samsung senarelägger lanseringsevent för Galaxy Fold i Kina

Samsung har haft problem med skärmarna på Galaxy Fold, och nu skjuter bolaget upp de planerade lanseringseventen i Kina. Orsaken är dock oklar, likaså om det påverkar lanseringen globalt. Läs mer

2

Tre snackisar från CES 2019 – AMD Radeon, AMD Ryzen och Geforce med Freesync

CES må ligga i backspegeln, men är trots det alltid aktuell. Vi blickar tillbaka mot årets mässa och plockar ut tre godbitar som fick kommentarsfälten att explodera. Läs mer

24

Högpresterande variant av Nintendo Switch kan vara längre bort än väntat

Uppgifter gör gällande att Nintendo släpper en nedskalad variant av Switch i höst, som fortfarande går att koppla till en TV. Den högpresterande modellen lanseras dock senare. Läs mer

30

Häng med när Gurra lär sig grunderna om datorlådor

När Gustav ska bygga dator för första gången väntar många dumma frågor – eller är de verkligen det? Häng med när Jonas går igenom chassit från en nybörjares perspektiv. Läs mer

33

Skaltillverkare avslöjar trefaldig kamerauppsättning för 2019 års Iphone

Många telefoner idag kommer med fler än två kameror, vilket kan ge fördelar som bättre optisk zoom eller större ljusinsläpp. Nu verkar Apple hoppa på tåget för årets Iphone-modeller. Läs mer

24

Nvidia DLSS – vad är det egentligen?

Kantutjämning, bättre bildkvalitet och ökad prestanda i samma paket låter onekligen för bra för att vara sant. Vi gräver ned oss i och förklarar Nvidias uppskalningsteknik DLSS. Läs mer

20 ÅR
14

Påskspecial – vi spelar Serious Sam HD: The Second Encounter

Äggen är slut, godiskoman på plats och ledig dag i morgon. Med andra ord, ett perfekt tillfälle att damma av en gammal spelklassiker. Läs mer

36

Nintendo Game Boy fyller 30 år

Med olivgrön skärm och ett grått chassi tog Nintendos bärbara spelkonsol Game Boy världen med storm, och idag är det 30 år sedan lanseringen. Ägde du en Game Boy-konsol? Läs mer

14

Forumet: Actionspelet Transistor gratis på Epic Games Store

Epic Games fortsätter med att ge bort speltitlar gratis, och fram till den 2 maj gäller detta indiespelet Transistor. Unikt gameplay och grafisk stil utlovas! Läs mer

5

Nvidia Geforce GTX 1650 från MSI, Asus och Gigabyte på bild

Lanseringen av Geforce GTX 1650 närmar sig och nu dyker tio modeller upp på webben. Det handlar om bilder för samtliga och detaljer om klockfrekvenser för somliga. Läs mer