Bioware-chef bekräftar problem inom företaget

Bioware-chef bekräftar problem inom företaget

Nyligen framkom det att Anthems utveckling kantats av otydlig styrning, stora förändringar i design och utsliten personal. I ett internt utskick från Casey Hudson bekräftas nu många av problemen.

Bioware är en spelstudio som ligger många varmt om hjärtat, med odödliga klassiker som Knights of The Old Republic, Mass Effect och Dragon Age på meritlistan. På senare år har utvecklaren dock gått kräftgång, där många andra nu gör roll- och actionspel som både får bättre kritik och försäljningssiffror.

masseffect.jpg

Senast ut är actionspelet Anthem, som mottagit hård kritik. Kotaku avslöjade dock i en artikel att utvecklingen plågats av problem med spelmotorn Frostbite och vanskötsel av både företag och anställda. Företaget vägrade inledningsvis att kommentera artikeln, men nu bekräftar Bioware-chefen Casey Hudson att många av problemen är verkliga via ett internt utskick som Kotaku fått tag på.

The article mentions many of the problems in the development of Anthem and some of our previous projects. And it draws a link between those issues and the quality of our workplace and the well-being of our staff. These problems are real and it’s our top priority to continue working to solve them.

I utskicket nämns artikeln specifikt, och det faktum att den kopplar samman dåliga arbetsförhållanden med kvaliteten på Biowares spel. Hudson säger att problemen mycket riktigt är verkliga, och att de är ledningens högsta prioritet att lösa för tillfället.

Däremot kritiserar han att artikeln pekar ut enskilda individer på Bioware som ansvariga för studions tillkortakommanden. Därför deltog utvecklaren inte i artikeln. Samtidigt menar vissa på att artikeln inte gjorde detta utan snarare påpekade generella brister i styrningen av spelstudion och dess utveckling.

When I was offered the opportunity to return to BioWare as GM, I came into the role knowing the studio was experiencing significant challenges in team health, creative vision, and organizational focus. I was - and continue to be - excited to help drive improvements in those areas because I love this studio, and above all I want to create a place where all of you are happy and successful. [..] I’m not going to tell you I’ve done a good job at that, and on a day like today I certainly feel like I haven’t.

Hudson var en ledande figur i Biowares spel ända fram till Mass Effect 3, men lämnade bolaget 2014. Tre år senare kom han dock tillbaka i rollen som övergripande chef för Bioware. Detta var efter att Anthem varit i utveckling under flera år, och enligt Hudson visste han redan då att studion hade stora problem med internkulturen och anställdas välmående.

casey hudson.jpg

Hudson påpekar självkritiskt att han inte gjort ett fullgott arbete med att vända den negativa trenden på Bioware, men att det är ett arbete som fortskrider. Framledes ska roller bli tydligare, arbetsstrukturer spikas och planeringen förbättras för att undvika stress.

Han avslutar med att hans ambition är att Bioware ska bli en av världens bästa arbetsplatser. Huruvida Casey Hudson kan få Bioware på rätt köl igen inför nästa speltitel återstår således att se.

Läs mer om Bioware och Anthem:

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

555

FiskClockers – Allt om fiske!

På SweClockers samlas nördar för att diskutera datorer, men vem vänsterprasslar inte med andra särintressen och tidsfördriv? Som fiske, till exempel. Läs mer

1

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti från Asus listas på webben

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti tros lanseras efter GTX 1650, och kan bli det avslutande kortet i grafikkortsserien. Nu hittar modellen ut på nätet i en listning ifrån Asus. Läs mer

16

Samsung senarelägger lanseringsevent för Galaxy Fold i Kina

Samsung har haft problem med skärmarna på Galaxy Fold, och nu skjuter bolaget upp de planerade lanseringseventen i Kina. Orsaken är dock oklar, likaså om det påverkar lanseringen globalt. Läs mer

2

Tre snackisar från CES 2019 – AMD Radeon, AMD Ryzen och Geforce med Freesync

CES må ligga i backspegeln, men är trots det alltid aktuell. Vi blickar tillbaka mot årets mässa och plockar ut tre godbitar som fick kommentarsfälten att explodera. Läs mer

24

Högpresterande variant av Nintendo Switch kan vara längre bort än väntat

Uppgifter gör gällande att Nintendo släpper en nedskalad variant av Switch i höst, som fortfarande går att koppla till en TV. Den högpresterande modellen lanseras dock senare. Läs mer

30

Häng med när Gurra lär sig grunderna om datorlådor

När Gustav ska bygga dator för första gången väntar många dumma frågor – eller är de verkligen det? Häng med när Jonas går igenom chassit från en nybörjares perspektiv. Läs mer

34

Skaltillverkare avslöjar trefaldig kamerauppsättning för 2019 års Iphone

Många telefoner idag kommer med fler än två kameror, vilket kan ge fördelar som bättre optisk zoom eller större ljusinsläpp. Nu verkar Apple hoppa på tåget för årets Iphone-modeller. Läs mer

24

Nvidia DLSS – vad är det egentligen?

Kantutjämning, bättre bildkvalitet och ökad prestanda i samma paket låter onekligen för bra för att vara sant. Vi gräver ned oss i och förklarar Nvidias uppskalningsteknik DLSS. Läs mer

20 ÅR
14

Påskspecial – vi spelar Serious Sam HD: The Second Encounter

Äggen är slut, godiskoman på plats och ledig dag i morgon. Med andra ord, ett perfekt tillfälle att damma av en gammal spelklassiker. Läs mer

37

Nintendo Game Boy fyller 30 år

Med olivgrön skärm och ett grått chassi tog Nintendos bärbara spelkonsol Game Boy världen med storm, och idag är det 30 år sedan lanseringen. Ägde du en Game Boy-konsol? Läs mer

14

Forumet: Actionspelet Transistor gratis på Epic Games Store

Epic Games fortsätter med att ge bort speltitlar gratis, och fram till den 2 maj gäller detta indiespelet Transistor. Unikt gameplay och grafisk stil utlovas! Läs mer

5

Nvidia Geforce GTX 1650 från MSI, Asus och Gigabyte på bild

Lanseringen av Geforce GTX 1650 närmar sig och nu dyker tio modeller upp på webben. Det handlar om bilder för samtliga och detaljer om klockfrekvenser för somliga. Läs mer