Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Valve äntrar marknaden för virtuell verklighet med en trio produkter. I centrum står VR-headsetet Index med hög uppdateringsfrekvens, god ergonomi och ett högt pris.

HTC och Oculus är två av de största aktörerna när det kommer till hårdvara för virtuell verklighet, där Vive respektive Rift är namnen för bolagens serier av VR-headset. Sedan en tid tillbaka har rykten talat för att även Valve har för avsikt att släppa ett eget headset, vilket har skymtats genom läckta bilder och produktsidor.

Nu avtäcker Valve officiellt sitt VR-headset Index, där samtliga aspekter ska ge de befintliga alternativen en rejäl match. På skärmfronten är Index utrustad med två LCD-paneler som båda har upplösningen 1 440 × 1 600 pixlar, medan uppdateringsfrekvensen är 120 Hz. För Oculus och HTC:s modeller ligger denna på 90 Hz – en frekvens som Valves bildpaneler kan anpassa till vid behov.

HMD_6.jpg
HMD_2.jpg
HMD_9.jpg

Linserna i Index kan flyttas i sidled och därtill kan avståndet från linserna till ögonen ändras. Enligt Valve ger detta en genomsnittlig användare ett synfält som är 20 grafer bredare än HTC Vive, vars synfält är specificerat till 110 grader. Index monteras på huvudet med ett justerbart band i plast, som bestyckats med vadderade delar klädda i antimikrobiellt tyg. Den del som har kontakt med ansiktet är fäst med magneter, för att kunna plockas bort för rengöring.

På menyn står därutöver inbyggd mikrofon och högtalare, där sistnämnda hålls på plats bredvid användarens öron. Valve påstår att detta ska medföra en mer naturlig ljudbild, samtidigt som obekvämt tryck och värme från hörlurar uteblir. Slutligen är Index bestyckad med dubbla kameror, som kan användas för förstärkt verklighet (eng. augmented reality, AR).

CTRL_4.jpg
CTRL_2.jpg

Tillsammans med VR-headsetet släpps Index-kontrollerna, som i ett tidigare stadium kallades för "knuckles". Kontrollerna är två till antalet och är utrustade med en styrspak, ett flertal knappar och förmågan att läsa av användarens fingerrörelser. Det uppladdningsbara och inbyggda batteriet rymmer 1 100 milliamperetimmar och ska räcka till drygt 7 timmars drift.

BS_3.jpg
BS_5.jpg

Därutöver presenteras nya basstationer, som ansvarar för att spåra VR-utrustningens position i rummet. Enheterna har en räckvidd om sju meter och upp till fyra sådana kan sammankopplas för en spelyta på 10 × 10 meter. Vare sig handkontrollerna eller basstationerna är dock nödvändiga för att använda Index, som är kompatibel med samtliga varianter med stöd för SteamVR.

Systemkraven för Index talar om en lägstanivå vid en ospecificerad tvåkärnig processor med aktiv flertrådsteknik, som sällskapas av minst 8 GB primärminne. På grafikkortsfronten gäller AMD Radeon RX 480, Nvidia Geforce GTX 970 eller en mer kraftfull modell, men bildanslutningen Displayport är ett krav.

Valves trio av VR-produkter kan köpas i ett paket bestående av headset, handkontrollerna och två basstationer, till en prislapp på saftiga 1 079 euro, vilket motsvarar omkring 11 500 kronor. Köps Index separat landar detta på 539 euro, eller 5 750 kronor. Produkterna kan inom kort förbeställas genom Valves webbutik och leverans ska senast ske den 28 juni.

Använder du i dagsläget något VR-headset, och i så fall vilket? Är Index något som lockar? Varför, varför inte? Diskutera i kommentarstråden!

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
11

Testpilot: AOC 24G2U – 24-tums IPS-skärm för spel till pangpris

Dinoman testar det senaste AOC har att erbjuda i deras budgetsegment för bildskärmar inriktade mot PC-spelare. Läs mer

164

Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Det är inte alldeles glasklart vad Google Stadia är och vad som ingår. Här går SweClockers igenom på djupet, i artikel såväl som i video. Läs mer

96

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

79

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

29

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

13

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

27

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
24

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

19

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

276

Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Det börjar bli mörkt på riktigt ute, vilket traditionellt innebär läge att parkera bakdelen i soffan för TV-mys. Hur stor är skärmen du normalt tittar på? Läs mer

96

Missa inte veckans quiz om science fiction i spel!

Med Star Wars Jedi: Fallen Order ute testar SweClockers vad medlemmarna vet om science fiction i spelsammanhang. Sätter du alla rätt? Läs mer