Intel om framtiden för 10 och 7 nanometer – mer konservativa mål

Intel om framtiden för 10 och 7 nanometer – mer konservativa mål

Intels 10-nanometersteknik skulle ha lanserats 2015, men för högt ställda mål försenade detta till 2019. Framtida mål ska enligt bolaget vara mer konservativa för att kunna nås i tid.

Intel har länge haft ett stort fokus på att vara drivande inom halvledartillverkning, där bolaget under många år haft egna fabriker för sina kretsar. På senare år har tillverkningen dock gått kräftgång efter att 10-nanometerstekniken dragit ut allvarligt på tiden, så pass att bolagets 14nm från 2014 snart är inne på 14nm+++.

Intel_planering.jpg

Intels tidiga tillverkningstekniska planer

En orsak till detta är att det blir allt svårare att ta fram nya tillverkningstekniker, samtidigt som Intel satte väldigt ambitiösa mål för 10 nanometer. Under teknikkonferensen Brainstorm Tech i Aspen, Colorado, talar nu Intels ställföreträdande VD Bob Swan om bolagets problem med tillverkningstekniken.

Swan har tidigare varit inne på ämnet, där han menade att målen var för aggressiva, något som han återigen poängterar. Istället för att sikta på en dubblering av transistordensitet vartannat år i enlighet med Moores lag, sköt Intel mot stjärnorna för 2,7 gånger högre densitet med 10 nanometer.

At a time when it was getting harder and harder, we set a more and more aggressive goal. From that, it just took us longer. We prioritised performance when predictability was really important.

Tillverkningen skulle påbörjas 2016 efter ett års försening, och då börja fasa ut 14 nanometer, men i praktiken sker inte detta förrän nu. Samtidigt fick bolaget backa på den önskade densiteten och skruva ned denna, även om det fortfarande innebär en markant förbättring mot nuvarande 14 nanometer.

Förseningen på tre år gav konkurrenter som TSMC chansen att komma ikapp, där Intels 10 nanometer på ett ungefär motsvarar TSMC:s 7 nanometer. TSMC har dock satt massproducerade produkter baserade på 7nm i händerna på kunder sedan 2018, medan Intel dröjer till julhandeln 2019 och Ice Lake.

The short story is we learned from it, and we'll get our 10nm node out this year. Our 7nm node will be out in two years and it will be a 2.0x scaling, so back to the historical Moore's Law curve.

Framledes arbetar Intel på 7 nanometer som ska introduceras 2021 och erbjuda en dubblering i transistordensitet jämfört med föregångaren. Konkurrensen kommer i form av bland annat TSMC:s 5 nanometer, med motsvarande transistordensitet. Brasklappen är att TSMC påbörjar massproduktion 2020.

Intel-process-tech-anandtech-1.png

Intels senare tillverkningstekniska planer

Intel-process-tech-anandtech-6.png

Intels senare tillverkningstekniska planer

Utöver att sätta mer realistiska mål ska Intel även fokusera på att bredda sitt produktutbud, där bolaget idag säger sig ha en marknadsandel om 30 procent av "kiselmarknaden". För att göra detta ska produkter med större beräkningskraft tas fram för bland annat maskininlärning, AI och självkörande bilar.

Troligen är Intels kommande satsning på grafikkort med familjen Xe en del i detta, då grafikkretsar är lättare att skala upp för parallella laster än traditionella processorer. De första modellerna är att vänta under 2020, med arkitekturen Arctic Sounds och 10 nanometers tillverkningsteknik.

Samtidigt har uppgifter gjort gällande att processorer för stationära datorer kan bli kvar på 14 nanometer ända fram till 2021, eller i värsta fall 2022. Det återstår således att se hur väl Intels planer förhåller sig till verkligheten, och om de nya, mer konservativa målen kommer hållas.

Källa: Bit-tech

Läs mer om Intels tillverkningsproblem:

I butiken: SweClockers Logo Tee

Den legendariska SweClockers-gubben! Denna högtidsklädsel passar bäst att använda på särskilt minnesvärda dagar, såsom grafikkortslanseringar, och bör likt andra värdesaker förvaras i kassaskåp. Begränsad upplaga!

Köp här!

Kommentarer till artikeln

58 debattinlägg

Skicka en rättelse
9

Asus ROG Strix XG43UQ får 4K-upplösning i 144 Hz genom DSC-komprimering

Under spelmässan Gamescom avtäcks både spel och relaterad hårdvara, och Asus spelskärm XG43UQ blir först till marknaden för komprimeringstekniken DSC. Läs mer

16

Alienwares 55-tumsskärm med 4K OLED och 120 Hz Sverige-lanseras i höst

  • idag 13:47

Alienwares kommande 55-tumsskärm för spelande skryter med 4K-upplöst OLED-panel och 120 Hz bilduppdatering, samt RGB-belysning. Läs mer

41

Grafikkortstillverkare spår hård konkurrens mellan Nvidia, AMD och Intel år 2021

Med start nästa år äntrar Intel grafikkortsmarknaden, samtidigt som AMD börjat nagga på Nvidias dominerande position. Det blåser upp till storm år 2021. Läs mer

24

Kerbal Space Program 2 lanseras våren 2020

Med Kerbal Space Program fick fysikintresserade rymdskeppskonstruktörer leva ut sina inre fantasier, och under Gamescom avtäcks den efterlängtade uppföljaren. Läs mer

27

Cyberpunk 2077 till Google Stadia

Spelutbudet för Googles strömmande speltjänst Stadia innehåller redan Baldur's Gate III och Destiny 2. Nu breddas detta med nästa års efterlängtade stortitel Cyberpunk 2077. Läs mer

43

Microsoft: "Strömmande spel slår inte igenom än på många år"

Att strömma spel är i ropet och flera stora teknikjättar satsar på konceptet. Nu gör Xbox-chefen Phil Spencer gällande att det blir en oundviklig del av spelbranschen, men att genomslaget dröjer. Läs mer

27

TSMC dubblerar transistordensiteten med 5 nanometer – lanseras år 2020

De första produkterna på TSMC:s tillverkningsteknik 7 nanometer med EUV-litografi är på ingång. Med nästa steg utökas användningen av EUV och transistordensiteten dubbleras. Läs mer

15

Se Xbox-nytt, senaste om Stadia och Gamescoms öppningsevent i efterhand

Klockan 20:00 i kväll drar Gamescom igång i form av en livesänd öppningspresentation, där allt från Cyberpunk 2077 till senaste nytt från Xbox och Google Stadia väntas visas upp. Läs mer

28

Back 2 School – fynda med SweClockers!

Sommaren lider mot sitt slut och för många väntar studier. Traditionen trogen bjuder SweClockers upp med en specialsida, som samlar både fina erbjudanden och de bästa tipsen från medlemmarna. Läs mer

61

Nvidia visar Call of Duty och Watch Dogs med ray tracing under Gamescom

Under pågående spelmässan Gamescom avtäcker Nvidia ett flertal titlar som får stöd för ray tracing, bland dessa Call of Duty: Modern Warfare och Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. Läs mer

62

Minecraft får stöd för ray tracing med Nvidia RTX

Under den pågående Gamescom-mässan avtäcker Nvidia ett flertal speltitlar som får stöd för ray tracing, däribland den svenskutvecklade storsäljaren Minecraft. Läs mer

I samarbete med Benq Zowie
8

Så fungerar DyAc på Benq Zowie XL2546 – ljusstark eftersläpsreducering i 240 Hz

Hur fungerar egentligen eftersläpsreducering hos Benq Zowie XL2546 och hur påverkar det spelen? Sweclockers kartlägger tillsammans med tillverkaren vad DyAc ger för funktioner Läs mer