Nvidia Geforce RTX 2000-serien fyller ett år – spel med ray tracing fortfarande sällsynta

Nvidia Geforce RTX 2000-serien fyller ett år – spel med ray tracing fortfarande sällsynta

Under spelmässan Gamescom 2018 släppte Nvidia lös Geforce RTX 2000-serien med stöd för ray tracing. Serien fyller nu ett år, men hur har marknaden förändrats sedan dess?

Geforce RTX 2000-serien fyller ett år

Den 20 augusti 2018 gjorde Nvidia slag i saken och avtäckte officiellt den färska grafikarkitekturen Turing, som under de föregående månaderna flitigt figurerat bland rykten. Arkitekturen presenterades genom en trio högpresterande grafikkort i Geforce RTX 2000-serien.

GeForce_EditorsDay_Aug2018_Updated090318_1536034900-101.jpg

De nya grafikkorten avtäcktes under spelmässan Gamescom och övertog därmed prestandatronen från den långlivade och Pascal-baserade Geforce GTX 1000-serien från 2016. Nu har det återigen blivit dags för den årliga spelmässan och Geforce RTX 2000-familjen har således blivit ett år gammal. Hur har seriens första år sett ut, och vad finns att vänta framöver?

Arkitekturen Turing – först med många saker

Geforce RTX 2000-serien fick ett starkt startfält bestående av RTX 2070, RTX 2080 och toppmodellen RTX 2080 Ti, som alla levererades med en hyfsad prestandaskjuts över sina respektive föregångare. De Turing-baserade grafikkretsarna fabriceras liksom Pascal på TSMC:s teknik 16 nanometer, men nu i ett såpass förfinat utförande att bolagen kallar den 12 nanometer.

Läs SweClockers artikel om Turing-arkitekturen!

Trots ny arkitektur gäller kretsar med rejäl yta, där TU102 hos Geforce RTX 2080 Ti har en area på hela 754 mm². Hos Geforce GTX 1080 Ti gäller istället relativt beskedliga 471 mm². Stora delar av kretsytan används av de splitternya kärnorna som är Turing-arkitekturens stolthet, i form av RT- och Tensor-kärnor – två delar som möjliggör hårdvaruaccelerad ray tracing respektive maskininlärning.

DSC08600.jpg

Utöver de nya kärnorna blev Geforce RTX 2000-serien först ut bland konsumentkort med minnestypen GDDR6. Tillsammans med Turing-arkitekturens förmåga att beräkna heltal och flyttal parallellt, kan korten alltså slå Pascal-varianter på fingrarna även i mer traditionella scenarier. Turing-korten är dock klart överlägsna för just ray tracing i realtid för spel, något som Nvidia mer eller mindre baserade hela sin grafikkortslansering på.

Vid lanseringstillfället skyltade bolaget med en rad jämförande bilder från spel med ray tracing-funktionaliteten av- respektive påslagen, men sådana spel fanns alltså inte tillgängliga för den breda massan innan lanseringen. Nvidia bedyrade dock att en rad spel och företag var med på tåget, för att implementera denna heliga graal inom datorgrafikbranschen.

Tidigt spelutbud och funktionen DLSS

Påkostade Battlefield V från svenska DICE lyftes ut som affischpojke för ray tracing-konceptet. Turing-familjen blev tillgänglig i butik någon månad efter avtäckandet och ytterligare en tid senare uppdaterade utvecklaren nämnda actionskjutare med funktionen. Ändå senare kom stödet för DLSS, ännu en Turing-funktion Nvidia ägnade stor uppmärksamhet vid lanseringen.

Läs mer om uppskalningstekniken DLSS

DLSS är en akronym för Deep Learing Super-Sampling och är en teknik för uppskalning, som är resultatet av att DLSS-spel under en längre tid rullat i Nvidias datacenter. Med maskininlärning är målet sedan att vissa bildkvaliteten ska motsvara en högre upplösning än vad spelaren använder, utan att tumma på bildfrekvensen.

dlss_3.capt.jpg

DLSS i Shadow of the Tomb Raider

taa_3_capt.jpg

TAA i Shadow of the Tomb Raider

no_aa_3_capt.jpg

Ingen kantutjämning i Shadow of the Tomb Raider

dlss_2.jpg

DLSS i Battlefield V

taa_2.jpg

TAA i Battlefield V

Detta ger mycket riktigt högre bildfrekvens, men i verkligheten lever inte bildkvaliteten upp till förväntningarna. SweClockers har tittat närmare på DLSS i både Shadow of the Tomb Raider, Metro Exodus och Battlefield V. Endast i förstnämnda titel anser redaktionen att funktionen är värd att använda, medan det för de andra blir en suddig historia. Ray tracing är ett trevligt tillägg för samtliga.

Läs "Yoshmans" djupdykning om ray tracing-tekniken och betydelsen i spel!

Det finns dock en mängd sätt att använda ray tracing på, som alla varierar när det kommer till prestandapåverkan och därtill hur tydligt spelaren kan uppfatta dessa. I Battlefield V gäller den kanske mest iögonfallande implementationen, i form av reflektioner, något som till en början kapade bilduppdateringsfrekvensen (FPS) rejält.

bfv_1_on.jpg

DXR On Battlefield V

bfv_1_off.jpg

DXR Off Battlefield V

bfv_2_on.jpg

DXR On Battlefield V

bfv_2_off.jpg

DXR Off Battlefield V

rtx_on_2.jpg

Ray tracing "Ultra" Shadow of the Tomb Raider

rtx_off_2.jpg

Ray tracing avstängt Shadow of the Tomb Raider

rtx_on_1.jpg

Ray tracing "Ultra" Shadow of the Tomb Raider

rtx_off_1.jpg

Ray tracing avstängt Shadow of the Tomb Raider

Efter några uppdateringar fick dock DICE bukt med problemen och för den som inte eftersöker extra ögongodis kan detta alltså avnjutas med klart spelbar bildfrekvens även utan DLSS. Som nämnt är reflektioner bara ett sätt att skapa en mer realistisk spelmiljö. Att nyttja ray tracing för skuggor respektive global ljussättning är något som gjorts i storspelen Shadow of the Tomb Raider och Metro Exodus.

Effekterna är mer subtila än de för Battlefield V, men hittills har ingen speltitel som bjuder på hela ray tracing-paketet levererats. Den kraftiga prestandapåverkan som de utvalda ray tracing-delarna medför skvallrar dessutom om att en sådan speltitel sannolikt är för tungdriven, även med Nvidias mest kompetenta grafikhårdvara.

Tunt spelutbud i dagsläget – några nya titlar på ingång

Utöver de tre spelen är det relativt skralt på marknaden för spel som nyttjar RT-kärnorna, men nyutgåvan av Quake II i ray tracing-utförande är ett exempel med endast ett par månader på nacken. Ändå närmare i tiden ligger månadsgamla Wolfenstein: Youngblood som tidigare under året sades få ray tracing-stöd, men kort innan lanseringen förkunnades att detta adderas vid senare tillfälle.

Max Payne-skaparen Remedy ska snart släppa en speltitel med sådant stöd från dag ett, i form av det fysiktunga Control. De första systemkraven rekommenderade ett Geforce RTX 2080 för att klara ray tracing-funktionerna, men bolaget har vridit ned detta till RTX 2060. Sannolikt innebär de sänkta systemkraven att lägre uppdateringsfrekvens eller aktiverade effekter gäller, men ursprungskraven talar för att påkostad ray tracing kan stå agendan.

Ytterligare ett fåtal tidiga versioner och släppta spel har stöd för ray tracing och listas på Nvidias webbplats för ämnet. För framtida speltitlar behöver detta dock inte garantera stöd, där utvecklaren Kunos Simulazionis nyligen meddelade att de helt dumpar ray tracing-stödet för racingtiteln Assetto Corsa Competizione. Detta trots att funktionen fanns i early access-läget. Förklaringen är att utvecklingen är för resurskrävande och att prestandapåverkan är för stor.

Skicka en rättelse
0

Googles kvantdator löser problem som tar superdatorer "tusentals år"

Kvantberäkningar är oerhört komplicerad vetenskap med lika oerhörd potential. Nu hävdar Google att deras kvantdator problem som skulle ta en traditionell superdator tusentals år att slutföra. Läs mer

9

AMD släpper Radeon RX 5000-grafikkort för lägre prisklasser i oktober

Den som ser fram emot grafikfamiljen Navi i lägre prisklasser behöver inte vänta länge till. Nu pekar alltmer på att kretsarna "Navi 12" och Navi 14" lanseras inom kort. Läs mer

55

AMD:s 16-kärniga Ryzen 9 3950X försenas

Med Ryzen 9 3950X ska AMD ta 16 processorkärnor till sockel AM4. Nu meddelas att lanseringen skjuts från september till november, samma månad som nya Ryzen Threadripper gör entré. Läs mer

21

Borderlands 3 bjuder på bra strider men enformiga uppdrag

Gearbox senaste storspel är en och fartfylld actiontitel med härliga strider och rollspelselement. Den tunna kampanjen och repetitiva uppdrag är dock stora nackdelar för tungdrivna Borderlands 3. Läs mer

44

Epic betalade 100 miljoner kronor för Control

Remedys färska spel Control säljs endast genom Epic Games Store. Enligt en finansrapport bytte 100 miljoner kronor ägare för att säkra exklusiviteten. Läs mer

127

Modern Warfare i öppen beta – spelar du?

I helgen är det öppet betatest för Call of Duty: Modern Warfare i 2019-tappning. Är du en av alla som testar? Dela med dig av intryck i forumet! Läs mer

47

Navi med en vettig kyllösning – Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC levererar

Partnertillverkarnas varianter av Radeon RX 5700 XT fortsätter strömma in till testlabbet. Näst på tur är Gigabytes Gaming OC, som kommer med både högre klockfrekvenser och fläskigare kylare. Läs mer

I samarbete med Samsung
26

Rita och tävla om presentkort på valfria datordelar för 10 000 kronor

Det är dags för en maffig turnering tillsammans med Samsung, där det ges tre olika chanser att vinna komponenter på temat Galaxy Note 10. Vem är den mest kreativa medlemmen?   Läs mer

3

Gigabyte avslöjar moderkort för kommande Ryzen Threadripper och "Cascade Lake-X"

Moderkortsmakaren Gigabyte är flitig med att avslöja produkter och nu har bolaget registrerat en rad varianter bestyckade med styrkretsarna TRX40, Z490 och X299X. Läs mer

14

Vattenkylning i svart och vitt när "Nagelfar" bygger Venom-inspirerad dator

Med Marvels seriefigur Venom som inspiration har medlemmen "Nagelfar" fyllt ett Fractal Design R6 med kraftfulla komponenter och temariktig vattenkylning. Hoppa in i galleriet för en närmare genomgång! Läs mer

39

Snabbtest: Actiontunga Gears 5 rullar utmärkt på PC

PC-spelare får återigen ta del av Gears of War-serien, där det nylanserade spelet Gears 5 bjuder på en riktigt gedigen portning. SweClockers laddar riggarna för ett snabbt prestandatest. Läs mer

12

Intels 18-kärniga Core i9-10980XE prestandatestas i Geekbench 4

I oktober ska Intel släppa lös nya processorer för HEDT-plattformen X299, i form av familjen "Cascade Lake-X". Paradnumret ska vara något förbättrad hårdvara, men till betydligt lägre pris. Läs mer