Intel ger "Ice Lake" stöd för pixelskalning med ny drivrutin

Intel ger "Ice Lake" stöd för pixelskalning med ny drivrutin

Efter att Nvidia lade till stöd för heltalsskalning, eller pixelskalning som det också kallas, lanserar Intel stöd för tekniken med grafikarkitekturen Gen11 i processorfamiljen Ice Lake.

I början av sommaren meddelade Intel att grafikarkitekturen Gen11 skulle få stöd för en teknik vid namn heltalsskalning, så kallad pixelskalning. Tekniken går ut på att pixelgrafik skalas upp naturligt till högre upplösningar utan att grafiken uppvisar suddiga kanter. Företaget meddelade då att heltalsskalning skulle tillkomma i och med lanseringen av de första processorerna med integrerad Gen11-grafik.

Nu bekräftar Intel i ett blogginlägg att stödet har lagts till i företagets senaste drivrutiner. Anledningen till att Intel lade till stöd för heltalsskalning var att deltagare i en så kallad AMA-frågestund begärt funktionen, detta då den traditionella grafikskalningen endast blåser upp den lägre upplösningen vilket för pixelgrafik leder till suddiga kanter och låg skärpa i den resulterande bilden.

Nvidia hann dock få ut stöd för heltalsskalning först i och med sina drivrutiner för företagets Turing-baserade grafikkort. Anledningen till att tekniken endast stöds i Intels och Nvidias senaste grafikarkitekturer är att det kräver stöd för algoritmer i hårdvaran. För att kunna uppnå äkta heltalsskalning behöver originalupplösningen kunna multipliceras till målupplösningen.

Grafik med upplösningen 1 280 × 720 pixlar kan exempelvis naturligt multipliceras tre gånger till målupplösningen 3 840 × 2 160 (4K UHD). I de fall där grundgrafiken är av ett annat bildförhållande än skärmens målupplösning kommer bilden omgärdas av svarta kanter beroende på vilken typ av skalning det gäller. Utöver ren heltalsskalning har Intel även implementerat något som kallas närmast granne-skalning (nearest neighbor, NN).

Intel_1024x768_IS.jpg

Upplösningen 1 024 × 768 skalas upp till 4K-upplösning med ren heltalsskalning.

Intel_1024x768_NN.jpg

Samma bild skalas upp till 4K med Intels NN-implementation.

Intel_2048x1152_IS.jpg

Upplösningen 2 048 × 1 152 pixlar skalas upp till 4K med integerskalning.

Intel_2048x1152_NN.jpg

Samma bild skalas upp till 4K med Intels NN-implementation.

Med NN-skalning kan pixelgrafiken skalas upp med bibehållen skärpa utan att bilden behöver interpoleras under skalningsprocessen. I praktiken innebär detta att den skalade bilden kan utnyttja mer av skärmytan än en ren pixelskalning kan. Som exempel nämner Intel att grafik med upplösningen 1 024 × 768 skalas upp till 2 048 × 1 536 pixlar på en 4K-skärm, men med NN-skalning blir upplösningen istället 2 880 × 2 160 pixlar.

Enligt Intels Lisa Pearce är det möjligt att implementera funktionen i mjukvara men den prestandamässiga förlusten skulle då bli allt för stor. Detta är sannolikt anledningen till att funktionen även är begränsad till Nvidias senaste grafikarkitektur, och också sannolikt anledningen till att AMD ännu inte stöder tekniken i företagets Radeon-grafikkort.

Först ut med Gen11-grafik och stöd för heltalsskalning blir Ice Lake-familjen av processorer för bärbara datorer, som släpps under hösten 2019. Även om Intel ännu inte bekräftat detta är ett rimligt antagande att grafikkorten i Xe-serien som släpps år 2020 också får stöd för tekniken.

Läs mer om Intels grafikteknik:

Erbjudande: SweClockers Wireframe No. 1 & Turbo Power

Två stilsäkra t-shirtar i begränsad upplaga. Nu i paket med rabatterat pris! Endast förbokning.

Köp här!

Skicka en rättelse
18

Test: Asus Geforce RTX 3090 TUF Gaming OC

Asus tar plats i testlabbet med sin TUF Gaming OC-tappning av Geforce RTX 3090, vilken erbjuder en riktigt välsvarvad kyllösning. Läs mer

26

Rösta fram SweClockers musmatta för år 2020

Då har det blivit dags att rösta fram SweClockers nästa musmatta där redaktionen har valt ut fem bidrag från medlemmarna. Läs mer

48

Framtida Windows-versioner spås byta till Linux som bas

Enligt öppen källkods-legenden Eric S. Raymond använder framtida Windows-versioner Linux i botten, med Windows som lager ovanpå. Läs mer

17

Samsung offrar egen kärndesign i Exynos-kretsar framöver

Samsungs Exynos-kretsar har kritiserats hårt för prestanda och energieffektivitet, något som kan komma att ändras framöver. Läs mer

19

Spotify satsar på att göra TV och film baserat på podcast-innehåll

Den strömmande musikjätten Spotify uppges göra ett nytt försök med video, där TV-innehåll baserat på podcaster står på agendan. Läs mer

84

Höga klockfrekvenser i läckta specifikationer för AMD Radeon RX 6000

Monsterkretsarna Navi 21 uppges nå högsta hastighet om 2,2 GHz, medan lägre prestandakretsarna Navi 22 toppar på hela 2,5 GHz. Läs mer

65

Finns det några Onewheel-fantaster i forumet?

I forumet undrar medlemmen ramlösa om SweClockers huserar folk som gillar att åka på "en skateboard med ett hjul i mitten". Läs mer

28

Läckt källkod till Windows XP och Server 2003 avslöjar gammal Apple-inspiration

I vad som uppges vara läckt källkod för de äldre Windows-systemen avslöjas bland annat planer på ett Mac-liknande grafiskt tema. Läs mer

Sponsras av Samsung
20

Vill du testa flaggskeppet Samsung Galaxy S20 Ultra 5G? Ansök här!

Fyra fantaster från forumet kommer få tillfälle att testa en av årets mest omtalade telefoner. Missa inte chansen att vara med! Läs mer

28

Missa inte veckans Fredagsfokus om produktnamn, 8K och VRAM

Jonas och Anton diskuterar vad som egentligen ligger i ett produktnamn, hur mycket VRAM som behövs och om det är vettigt med 8K. Läs mer

Sponsras av AOC
16

Testpilot: AOC C32G2ZE – snabb men inte alltid med värdighet

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tar sig an AOC:s ovanliga kombination av spelskärm på 32 tum och 240 Hz i 1080p. Läs mer

13

Stilfulla retroaffischer i SweClockers Shop

Pryd väggen med nostalgi i form av posters med klassiska hårdvarumotiv. Först ut är Commodore 64 och Asus P5Q Premium. Läs mer